Ordinul SFS nr. 81 din 14-02-2025

  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.3 Obiectul impunerii cu TVA

28.3.4

se transferă la codul: 28.19.16
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.3 Obiectul impunerii cu TVA

28.3.5

se transferă la codul: 28.19.17 
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.17 Cotele TVA

28.17.1

Ce cote sînt stabilite pentru livrările de mărfuri (servicii, lucrări)?
Articolul 96 din Codul fiscal stabilește următoarele cote ale TVA:
a) cota-standard – în mărime de 20% din valoarea impozabilă a mărfurilor şi serviciilor importate şi a livrărilor efectuate pe teritoriul Republicii Moldova;
b) cote reduse în mărime de:
- 8% – la pîinea şi produsele de panificaţie (190120000, 190540, 190590300, 190590700, 190590800), la laptele şi produsele lactate (0401, 0402, 0403, 0405, 040610300 şi 040610500 – cu un conţinut de grăsimi de maximum 40% din greutate), livrate pe teritoriul Republicii Moldova, cu excepţia produselor alimentare pentru copii care sînt scutite de T.V.A. în conformitate cu art.103 alin.(1) pct.2);
- 8% – la mărfurile înregistrate în Nomenclatorul de stat al medicamentelor şi/sau autorizate pentru import de Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale, la alcoolul etilic nedenaturat de la poziţiile tarifare 220710000 şi 220890910, destinat producerii farmaceutice şi utilizării în medicină, în limita volumului contingentului anual stabilit de către Guvern, importate şi/sau livrate pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi la medicamentele preparate în farmacii conform prescripţiilor magistrale, cu conţinut de ingrediente (substanţe medicamentoase) autorizate;
- 8% – la mărfurile, importate şi/sau livrate pe teritoriul Republicii Moldova, de la poziţiile tarifare 300215000, 3005, 300610, 300630000, 300640000, 300660000, 300670000, 370790, 380894, 382100000, 3822, 4014, 401512000, 481890100, 900110900, 900130000, 900140, 900150, 901831, 901832, 901839000;
- 8% – la gazele naturale şi gazele lichefiate de la poziţia tarifară 2711, atît la cele importate, cît şi la cele livrate pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi la serviciile de transport şi de distribuţie a gazelor naturale;
- 8% – la producţia din zootehnie în formă naturală, masă vie, fitotehnie şi horticultură în formă naturală, produsă, importată şi/sau livrată pe teritoriul Republicii Moldova, de la poziţiile tarifare: 010221, 010231000, 010290200, 010310000, 010410100, 010420100, exclusiv 0105 – pui vii de reproducţie, 060210, 060220, 0701, 07020000, 0703, 0704, 0705, 0706, 070700, 0708, 070920000, 070930000, 070940000, 070951000, 070953000, 070952000, 070960, 070970000, 070993100, 070999100, 070999400, 070999500, 070999600, exclusiv 070999900 – mărar şi pătrunjel, 0713, 071420100, 080231000, 080610, 080711000, 080719000, 080810, 080830, 080840000, 0809, 08101000, 081020, 081030, 1001, 1002, 1003, 1004, 1005, 1007, 1201, 1205, 120600, 1209, exclusiv 121291800 – sfeclă de zahăr proaspătă sau refrigerată, 121300000, 1214;
- 8% – la zahărul din sfeclă de zahăr, produs, importat şi/sau livrat pe teritoriul Republicii Moldova;
- 8% – la biocombustibilul solid destinat producerii energiei electrice, energiei termice şi apei calde livrat pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv la materia primă livrată în scopul producerii biocombustibilului solid, sub formă de produse din activitatea agricolă şi silvică, reziduuri vegetale agricole şi forestiere, reziduuri vegetale provenite din industria alimentară, reziduuri de lemn, precum şi la energia termică produsă din biocombustibil solid, livrată instituţiilor publice;
- 8% – la serviciile de cazare, indiferent de categoria de confort, în hotel, hotel-apartament, motel, vilă turistică, bungalou, pensiune turistică, pensiune agroturistică, camping, sat de vacanţă sau tabără de vacanţă, care se atribuie la secţiunea I a Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei;
- 8% – la produsele alimentare şi/sau băuturi, cu excepţia producţiei alcoolice, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, însoţite de servicii conexe care să permită consumul imediat al acestora, realizate în cadrul activităţilor care se atribuie la secţiunea I a Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei;
- 8% – la mărfurile, importate şi/sau livrate pe teritoriul Republicii Moldova, de la poziţiile tarifare ex. 9619 tampoane igienice şi tampoane interne pentru femei, ex. 392490000 şi 401490000 cupe menstruale.
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.11 Proiecte de asistenţă tehnică / investiţională

28.11.1

Care este modalitatea de confirmare a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru livrările de mărfuri, servicii efectuate pe teritoriul republicii şi destinate proiectelor de asistenţă tehnică, realizate pe teritoriul Republicii Moldova de către organizaţiile internaţionale şi ţările donatoare în limita tratatelor la care aceasta este parte, proiectelor de asistenţă investiţională, finanţate din contul împrumuturilor şi granturilor acordate Guvernului sau acordate cu garanţie de stat, din contul împrumuturilor acordate de organismele financiare internaţionale (inclusiv din cota-parte a Guvernului), precum şi din contul granturilor acordate instituţiilor finanţate de la buget?
În conformitate cu punctul 3 din Regulamentul privind modul de aplicare a facilităţilor fiscale şi vamale la importul şi/sau livrarea pe teritoriul ţării a mărfurilor şi serviciilor destinate proiectelor de asistenţă tehnică şi investiţională în derulare, care cad sub incidenţa tratatelor internationale la care Republica Moldova este parte, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.246 din 8 aprilie 2010, la livrarea pe teritoriul ţării a mărfurilor şi serviciilor destinate proiectelor de asistenţă tehnică şi proiectelor de asistenţă investiţională, subiecţii impozabili livrează pe teritoriul republicii mărfuri şi servicii în baza următoarelor documente:
a) lista proiectelor, aprobată de Guvern, în care este indicat proiectul pentru care se efectuează livrarea cu aplicarea scutirii de TVA cu drept de deducere;
b) scrisoarea emisă pe blanchetă oficială de către donator, implementator sau beneficiar, în care va fi indicat subiectul căruia i se va efectua livrarea şi în care se va face trimitere la proiectul de asistenţă tehnică sau investiţională, specificat în anexele nr.1 şi nr.2 la prezenta hotărîre.
Punctul 4 din Regulamentul menționat, stabileşte că pentru livrările de mărfuri şi servicii destinate proiectelor, scutite de TVA cu drept de deducere, furnizorii autohtoni vor elibera factura fiscală, iar pentru livrările începând cu data de 1 ianuarie 2025 factura fiscală electronică (e-Factura).
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.15 Factura fiscală

28.15.39

Se permite utilizarea formularelor de facturi fiscale de model de pînă la intrarea în vigoare a Ordinului Ministerului Finanțelor nr.118 din 28 august 2017?
Conform pct.6 din Ordinul Ministerului Finanțelor nr.118 din 28 august 2017, Se permite utilizarea formularelor tipizate de document primar cu regim special "factura fiscală" şi "factura", tipărite centralizat, valabile pînă la intrarea în vigoare a prezentului Ordin, pînă la epuizarea totală a stocurilor aflate la entităţi şi Serviciul Fiscal de Stat.
Formularele tipizate de document primar cu regim special "factura", tipărite centralizat, aflate în stoc, urmează a fi completate cu respectarea modului de completare a acestora existent la momentul aprobării lor.
Seria şi diapazonul de numere pentru imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale primite pînă la intrarea în vigoare a prezentului Ordin se utilizează pînă la epuizarea lor.
Seria şi diapazonul de numere primite pentru imprimarea de sine stătător a facturilor, neutilizate pînă la 28 octombrie 2017, după data menţionată devin nevalabile şi nu vor fi utilizate pentru imprimarea formularelor tipizate de document primar cu regim special.
Se permite completarea facturilor fiscale, tipărite centralizat aflate în stoc, şi imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale cu utilizarea seriei şi diapazonului de numere primite pînă la intrarea în vigoare a prezentului Ordin, conform Instrucţiunii prevăzute în anexa nr.2.
Pentru formularele facturii fiscale tipărite centralizat sau imprimate de sine stătător lizibilitatea conţinutului imprimat urmează să fie asigurată pe o perioadă nu mai mică decât cea prevăzută de legislaţia în vigoare pentru păstrarea şi nimicirea lor (conform Ordinului Serviciului de Stat de Arhivă nr.57 din 27 iulie 2016 "Cu privire la aprobarea Indicatorului documentelor-tip şi al termenelor lor de păstrare pentru organele administraţiei publice, pentru instituţiile, organizaţiile şi întreprinderile Republicii Moldova şi a Instrucţiunii privind aplicarea Indicatorului" pentru facturile fiscale termenul de păstrare constituie 6 ani).
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.5 Operaţiuni de import

28.5.3

Care va fi termenul obligaţiei fiscale pentru importul de mărfuri?

        Potrivit prevederilor art. 109 alin. (1) din Codul fiscal, pentru mărfurile importate, termenul obligaţiei fiscale se consideră data declarării mărfurilor la punctele vamale sau, în cazul prevăzut la art.113 alin.(1) şi (2) din Codul vamal nr.95/2021, data prelungirii termenului de plată, iar data achitării – data depunerii de către importator (declarant) sau de către un terţ a mijloacelor băneşti la casieria organului vamal sau la contul unic trezorerial, confirmată printr-un extras din contul bancar şi/sau contul de plăţi.

  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.21 Deducerea sumei TVA pentru marfurile, serviciile procurate

28.21.69

Se menține dreptul la deducerea TVA pentru mărfurile alimentare procurate/importate care au fost lichidate/distruse la expirarea  datei - limită de consum/datei durabilităţii minimale a acestora?

 
În conformitate cu prevederile art. 102 alin. (82) din Codul fiscal, suma TVA, achitată sau care urmează a fi achitată, pentru mărfurile procurate în cadrul desfăşurării activităţii de întreprinzător de către operatorii din domeniul alimentar şi, ulterior, transferate prin donaţie, în conformitate cu Legea nr.299/2022 privind prevenirea pierderii şi risipei de alimente, peste limitele lunare stabilite de către aceştia în conformitate cu art.12 din respectiva lege, nu se deduce, raportându-se la costurile sau cheltuielile perioadei.
Astfel, în condițiile acțiunii art. 102 alin. (82) din Codul fiscal, suma TVA, achitată sau care urmează a fi achitată, pentru mărfurile procurate în cadrul desfăşurării activităţii de întreprinzător, care au fost lichidate/distruse la expirarea  datei - limită de consum/datei durabilității minimale a acestora  peste limitele lunare stabilite, nu se deduce și se raportează la costurile sau cheltuielile perioadei.
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.26 Taxarea inversă

28.26.18

De când survine obligația de a fi aplicat mecanismul taxării inverse cu TVA față de procurările proprietății întreprinderilor declarate în procedura de insolvabilitate ?


În conformitate cu art.95 alin.(1) lit.e) din Codul fiscal procurarea proprietăţii subiecţilor impozabili declaraţi în proces de insolvabilitate, cu excepţia celor în procedură de restructurare şi realizare a planului, în conformitate cu prevederile Legii insolvabilităţii nr.149/2012 reprezintă obiect impozabil cu TVA.
Conform prevederilor art. 2 din Legea insolvabilității nr. 149 din 29 iunie 2012 (în continuare Lege), prin noțiunea procedură de insolvabilitate se înțelege procedura prin care debitorul intră, după o perioadă de observație, în procedură de restructurare sau în procedură a falimentului. În conformitate cu prevederile art.21 alin.(1) din Lege, instanța de insolvabilitate este obligată să admită spre examinare cererea introductivă depusă de creditor cu respectarea prevederilor Codului de procedură civilă şi ale prezentei legi.
Alineatul (2) al art.21 din Lege stipulează că, în contextul admiterii spre examinare a cererii introductive, instanța de insolvabilitate adoptă o încheiere privind admiterea spre examinare. Alineatul (5) al art.21 din Lege prevede că prin încheierea consemnată la alin.(2), instanța de insolvabilitate dispune punerea sub observație a debitorului prin desemnarea unui administrator provizoriu şi aplică măsuri de asigurare a creanțelor creditorilor.
Conform alineatului (6) al articolului menționat supra, dacă în cererea introductivă debitorul declară că se află în stare de insolvabilitate şi îşi exprimă intenţia de a lichida sau de a-şi restructura activitatea, instanţa de judecată adoptă, în cel mult 20 de zile lucrătoare, cu citarea debitorului, o hotărâre de intentare a procesului de insolvabilitate fără drept de apel, obligându-l, în cazul exprimării intenţiei de a-şi restructura activitatea, să prezinte un plan al procedurii de restructurare.
La fel, potrivit articolului 23 alin. (1) al Legii, în perioada de observație, organele de conducere ale debitorului pot să continue activitățile curente ale debitorului şi să efectueze plăți către creditorii cunoscuți, în cursul obișnuit al activității, sub supravegherea administratorului provizoriu, dacă debitorului nu i s-a ridicat dreptul de administrare.
Dacă debitorului i s-a ridicat dreptul de administrare, activitățile curente şi plățile în numele debitorului se efectuează de către administratorul provizoriu. În conformitate cu prevederile art. 27 alin. (6) din Lege, în cazul înlăturării debitorului de la administrarea întreprinderii, administratorul provizoriu este obligat să vândă bunurile perisabile sau bunurile supuse deprecierii iminente şi să depună la bancă în contul debitorului sumele realizate din aceste vânzări, informând instanța de insolvabilitate şi debitorul.
Conform prevederilor art.30 alin.(4) din Lege, după judecarea cererii introductive, instanţa de insolvabilitate adoptă o hotărâre prin care se constată insolvabilitatea debitorului şi i se intentează proces de insolvabilitate. În conformitate cu alin.(2) al art.34 din Lege, hotărârea de intentare a procedurii de insolvabilitate devine executorie în momentul pronunţării. Dispozitivul hotărîrii se înmînează administratorului desemnat imediat.
În aceste împrejurări, perioada de observație presupune o perioadă de supraveghere a activității debitorului instituită din oficiu de instanța de judecată în cadrul căreia debitorul își continuă activitatea economică sub supravegherea administratorului provizoriu. Instanţa de insolvabilitate conform art.115 alin.(1) din Lege, decide prin încheiere intrarea imediată în faliment, dar nu mai tîrziu de 5 zile lucrătoare, în cazurile prevăzute la literile a) – e) al prezentului articol. În acest caz, în conformitate cu alin.(2) al art.115 din Lege, instanţa de insolvabilitate pronunţă prin încheierea de intrare în faliment, dizolvarea societăţii debitoare şi dispune valorificarea şi lichidarea masei debitoare.
Procedura de restructurare conform art.183 alin.(1) din Lege se aplică de către instanţa de insolvabilitate în temeiul unei hotărâri a adunării creditorilor prin emiterea încheierii respective.       Adoptarea hotărârii de intentare a procedurii de insolvabilitate este primordială pentru procesul de insolvabilitate, fiind momentul de început al tuturor acțiunilor legate de desfășurarea propriu-zisă a procedurii de insolvabilitate.
Astfel, luând în considerare prevederile Legii nr.149/2012, precum și a art.95 alin.(1) lit.e) din Codul fiscal, constituie obiect impozabil cu TVA procurarea proprietății subiecților impozabili declarați în proces de insolvabilitate, efectuată pe parcursul perioadei:
de la pronunțarea hotărârii de intentare a procedurii de insolvabilitate până la intentarea procedurii de restructurare și realizare a planului;
de la pronunțarea hotărârii de intentare a procedurii de insolvabilitate până la lichidarea entității prin procedura de faliment fără a fi intentată procedura de restructurare.
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.27

întrebarea se remiteîn arhivă

  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.31

Care sînt subiecții care pot să beneficieze de dreptul la restituirea depășirii sumei TVA aferentă procurărilor față de suma TVA aferentă livrărilor?

Potrivit legislației fiscale, de restituirea sumelor TVA pot beneficia subiecții impozabili cu TVA:
ce produc pîine şi produse de panificație, exploatațiile de producție a laptelui şi întreprinderile ce prelucrează lapte şi produc produse lactate, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA, în conformitate cu articolul 96 litera b) prima liniuța din Codul fiscal (art.101 alin.(3) din Codul fiscal);
articolul 101 alineatul (5) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA, în conformitate cu articolul 104 literele
care efectuează livrările scutite de TVA cu drept de deducere, în conformitate cu articolul 104 literele a), b), b1), f), g), h) şi i) din Codul fiscal şi articolul 4 alineatul (13), alineatul (134) litera a), alineatul (135) litera a), alineatul (136), alineatul (137) şi alineatul (138) din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal;
ce desfășoară activitate de leasing, pentru livrările efectuate în cadrul contractelor de leasing financiar şi/sau operațional (art.101 alin.(6) din Codul fiscal);
care efectuează investițiile (cheltuielile) capitale, conform articolului 1011 din Codul fiscal (în redacția Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.267/2011, nr.71/2015 și Legii cu privire la modificarea unor acte normative nr.257/2020) și articolului 1014 din Codul fiscal;
care dispun de depășirea sumei TVA aferentă procurărilor (inclusiv TVA aferentă importurilor), față de suma TVA aferentă livrărilor, pentru tranzacțiile înregistrate începând cu 1 ianuarie 2023, documentate prin Sistemul informațional automatizat „e-Factura” şi/sau prin bonuri fiscale emise de echipamentele de casă şi control conectate la Sistemul informațional automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor” (art.1016 din Codul fiscal).
news-events