Cu privire la unele particularităţi de achitare a impozitului pe venit în rate pentru anul 2012

10/12/2012
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat întru interpretarea univocă a legislaţiei referitor la unele particularităţi de achitare a impozitului pe venit în rate pentru anul 2012 şi modul de sancţionare a contribuabililor pentru neplata sau plata incompletă a acestuia, vă aduce la cunoştinţă următoarele. Conform prevederilor alin. (11) art. 84 din Codul fiscal, modificat şi completat prin Legea nr. 62 şi prin Legea nr. 63 din 30 martie 2012 în vigoare de la 03 aprilie 2012,  prin derogare de la prevederile alin. (1), în anul 2012 contribuabilii (cu excepţia celor specificaţi la alin. (2) din prezentul articol) care obţin venit nu din munca salariată sau de la care nu se reţine la sursa de plată impozitul pe venit din dobînzi şi royalty, conform art. 89, sunt obligaţi să achite, nu mai tîrziu de 31 martie, 30 iunie, 30 septembrie şi 31 decembrie ale anului fiscal, sume egale cu ¼ din suma calculată drept impozit ce urmează a fi plătit, conform titlului II al Codului fiscal, pentru anul respectiv, sau ¼ din suma impozitului calculată din venitul impozabil calculat pentru anul 2011 prin aplicarea cotei stabilite la art. 15 din Codul fiscal. Conform prevederilor alin. (4) art. 84 din Codul fiscal, modificat şi completat prin Legea nr.62 şi prin Legea nr. 63 din 30 martie 2012 în vigoare de la 03 aprilie 2012, prevederile prezentului articol nu se aplică agenţilor economici impozitaţi conform regimului fiscal stabilit la cap. 71. Astfel, mărimea impozitului pe venit, ce urmează a fi achitată în rate în anul 2012, este egală cu suma impozitului calculată din venitul impozabil prognozat, adică presupus spre obţinere în anul fiscal 2012, sau cu suma impozitului calculată din venitul impozabil aferent anului 2011, în conformitate cu metoda prevăzută în Politica de contabilitate a entităţii. Totodată, conform prevederilor Legii nr. 208 din 28 septembrie 2012  privind stabilirea, pentru anul 2012, a termenului de achitare a impozitului pe venit pentru întreprinderile agricole şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier), prin derogare de la prevederile art. 84 al Codului fiscal, în anul 2012, întreprinderile agricole şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier), obligate să achite impozitul pe venit în rate, dispun de dreptul de a achita impozitul pe venit pînă la 31 decembrie 2012. În conformitate cu prevederile alin. (6) art. 261 din Codul fiscal, neplata sau plata incompletă a impozitului pe venit în rate se sancţionează cu o amendă în cuantum calculat, în modul stabilit la art. 228 alin. (3), unei perioade cuprinse între data stabilită pentru plata acestui impozit şi data stabilită pentru prezentarea declaraţiei fiscale. Suma neplătită a impozitului pe venit se determină ca diferenţa dintre impozitul calculat şi plătit de contribuabil şi impozitul pe care acesta era obligat să-l plătească. Impozitul pe venit care urmează a fi plătit reprezintă cea mai mică mărime din impozitul calculat care urma să fie plătit în anul precedent sau 80% din suma definitivă a impozitului din anul curent, scăzîndu-se trecerile în cont (cu excepţia impozitului plătit în rate). Sancţiunea nu se aplică în cazul în care impozitul pe venit ce urmează a fi plătit este mai mic de 1 000 de lei. Amenda nu se aplică contribuabililor menţionaţi la art. 228 alin. (5) în ceea ce priveşte obligaţiile fiscale şi perioadele fiscale pentru care nu se aplică (nu se calculează) majorări de întîrziere (penalităţi). Totodată, comunicăm că determinarea indicatorului de 80% din suma definitivă a impozitului din anul curent va fi posibilă doar odată cu depunerea declaraţiei cu privire la impozitul pe venit pentru anul 2012. Amenda pentru neplata în întregime a impozitului pe venit în rate pentru perioada cuprinsă în primul termen (31 martie) şi ultimul termen de achitare a impozitului pe venit în rate (31 decembrie) a anului fiscal, în care acesta urma a fi achitat, se aplică în mărimea penalităţii stabilită pentru acest an. În cazul cînd amenda se aplică pentru perioada de la 1 ianuarie pînă la data prezentării declaraţiei, aceasta se aplică în mărimea penalităţii stabilită pentru anul fiscal următor celui în care urma a fi achitat impozitul pe venit în rate. De menţionat că, neplata în întregime a impozitului pe venit reprezintă diferenţa dintre impozitul calculat de contribuabil şi plătit de el şi impozitul pe care acesta era obligat să-l plătească şi se determină la fiecare termen de plată a impozitului pe venit în rate, ţinîndu-se cont de sumele achitate în perioada dintre termene. Reieşind din cele relatate, comunicăm că organul fiscal întru administrarea eficientă a achitării impozitului pe venit în rate de către contribuabili în termenii stabiliţi, gestionează permanent modul de achitare al acestuia şi citează contribuabilul pentru conformare. Astfel, pe parcursul anului de gestiune, la determinarea sumei impozitului pe venit pe care contribuabilul urma să-l achite în rate se va utiliza informaţia privind prognoza venitului pentru anul în curs şi corespunzător a impozitului pe venit aferent acestuia, împărţit în rate, care a fost declarat de către agentul economic în declaraţia privind impozitul pe venit pentru anul precedent (Anexa 7D ,,Suma impozitului pe venit care urmează a fi achitat în rate în anul următor anului de gestiune”). În cazul identificării contribuabililor, care nu au achitat sau au achitat impozitul pe venit în rate în sume mai mici decît cele reflectate în Anexa nominalizată, Serviciul Fiscal de Stat va aplica măsuri de executare silită a obligaţiunii fiscale respective. Astfel, impozitul pe venit în rate prognozat de către contribuabil spre achitare în anul următor celui de raportare şi reflectat corespunzător în rubrica ,,Termenele de plată” a Anexei 7D a Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit, la fiecare din termenii prevăzuţi pentru achitare: 31 martie, 30 iunie, 30 septembrie şi 31 decembrie 2012, se va compara cu suma impozitului pe venit în rate achitată efectiv de către contribuabil la capitolul 111.21 al Clasificaţiei bugetare ,,Impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător” la termenii nominalizaţi, concomitent luîndu-se în consideraţie trecerile în cont aferente impozitului în cauză. Situaţiile constatate se vor elucida în Acte de control fiscal, cu referinţă la devierile stabilite şi corespunzător se vor adopta Decizii, în care se va indica suma impozitului pe venit în rate, pasibilă încasării la buget prin utilizarea măsurilor prevăzute de art. 227 din Codul fiscal. De menţionat că, în cazul în care agentul economic a prognozat pentru anul 2012 obţinerea venitului şi achitarea impozitului pe venit în rate, însă de facto pe parcursul anului 2012 a suportat pierderi sau suma impozitului pe venit este mult mai mică decît cea prognozată de acesta, conform art. 188 alin. (4) din Codul fiscal, are dreptul să prezinte Declaraţia cu privire la impozitul pe venit pentru anul 2011 corectată. La verificarea respectării cerinţelor legislaţiei fiscale privind achitarea impozitului pe venit în rate, după expirarea termenului limită de prezentare a Declaraţiei privind impozitul pe venit pentru anul de gestiune (31 martie a anului următor celui de gestiune) se va ţine cont de corectitudinea determinării tranşelor impozitului pe venit, care urma să fie achitat în rate pe parcursul anului de gestiune în strictă conformitate cu prevederile art. 261 alin. (6) din Codul fiscal, după principiul calculării penalităţii conform art. 228 alin. (3) din Codul fiscal, în scopul aplicării corecte a sancţiunilor pentru neplata sau plata incompletă a acestuia. Totodată, în cazul în care contribuabilul a plătit impozitul pe venit în rate prognozat, însă conform Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit pentru anul curent acesta a suportat pierderi sau suma impozitului pe venit declarată este mai mică decît cea plătită în rate, suma impozitului pe venit plătit în rate se va considera ca supraplată.Foto: capital.ro

Noutăți asemănătoare

9411 contracte de locațiune au fost înregistrate la Serviciul Fiscal de Stat în nouă luni ale anului curent
27/01/2021
9411 contracte de locațiune au fost înregistrate la Serviciul Fiscal de Stat în nouă luni ale anului curent
Persoanele fizice care au obținut venit impozabil mai mare de 360 000 lei nu vor mai utiliza scutirea personală
10/10/2020
Persoanele fizice care au obținut venit impozabil mai mare de 360 000 lei nu vor mai utiliza scutirea personală
Serviciul Fiscal de Stat monitorizează corectitudinea formării prețurilor la produsele social importante
09/10/2020
Serviciul Fiscal de Stat monitorizează corectitudinea formării prețurilor la produsele social importante
Transportatorii de pasageri, mărfuri și colete, cei naționali și internaționali în vizorul Serviciului Fiscal de Stat
06/10/2020
Transportatorii de pasageri, mărfuri și colete, cei naționali și internaționali în vizorul Serviciului Fiscal de Stat
news-events