Modul de exploatare a MCC

    Care sunt etapele de bază ale gestiunii zilnice cu utilizarea maşinilor de casă şi de control cu memorie fiscală la decontările în numerar?
     Ordin nr. 172 din 21.06.2017
   Utilizatorul maşinii de casă şi control cu memorie fiscală (MCC), în activitatea zilnică se conduce de Regulamentul cu privire la modul de exploatare a maşinilor de casă şi control cu memorie fiscală şi instrucţiunile de folosire, instalare, exploatare şi întreţinere a MCC (din setul de documente ce însoţeşte MCC concretă).
     Conform acestora, ciclul zilnic de lucru (ciclul standard) cu utilizarea MCC constă, de regulă, din următoarele etape succesive:
     - verificarea funcţionalităţii MCC, la începutul zilei de lucru;
     - înregistrarea vânzărilor în MCC, în timpul zilei de lucru;
   - emiterea raportului de închidere zilnică (Raport Z) şi înscrierea manuală a datelor din acesta în Registrul maşinii de casă şi control, la sfârşitul zilei de lucru (perioadei de gestiune încheiate).

Data arhivării răspunsului - 27.01.2025
Ordin SFS nr. 8, din 04.01.2022

     Punctul 5 din Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă şi de control pentru efectuarea decontărilor în numerar şi/sau prin alt instrument de plată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 141/2019 stabilește că dacă în cadrul decontărilor bănești contribuabilul acceptă, în modul stabilit, cardurile de plată în calitate de instrument de plată fără numerar, sau alt mod de plată, decontările respective se efectuează de asemenea prin intermediul mașinilor de casă și de control.
    Cardul de plată este un suport de informație standardizat și, după caz, personalizat prin intermediul căruia deținătorul, de regulă, cu utilizarea numărului personal de identificare al său și/sau a unor alte coduri care permit identificarea sa, în funcţie de tipul cardului de plată are acces la distanță la contul de plăţi la care este ataşat cardul de plată în vederea efectuării operaţiunilor de plată prin intermediul unor dispozitive speciale, cum ar fi terminale POS, în vederea efectuării anumitor operațiuni prevăzute de banca emitentă. 
    La acceptarea tranzacției cu card, terminalul POS va emite numărul stabilit de chitanțe POS, de suma achitată (acceptată), iar ECC va emite bonul de casă care va conține expres înscrisul privind modul de plată a sumei achitate – cu CARD.
 
[Modificările operate în temeiul aprobării Hotărârii Guvernului nr. 141 din 27.02.2019 Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 94-99 art. 191 15.03.2019, în vigoare 15.04.2019]

Data adăugării răspunsului - 12.01.2022

    Punctul 5 din Regulamentul cu privire la aplicarea mașinilor de casă și control cu memorie fiscală pentru efectuarea decontărilor în numerar, anexa nr.5 la Hotărârea Guvernului nr. 474 din 28 aprilie 1998, stabilește că dacă în cadrul decontărilor bănești în numerar contribuabilul (comerciantul) acceptă, în mod stabilit, cardurile de plată în calitate de instrument de plată fără numerar, sau alt mod de plată, decontările respective se efectuează de asemenea prin intermediul mașinilor de casă și de control cu memorie fiscală (MCC).
    Cardul de plată este un suport de informație standardizat și personalizat prin intermediul căruia deținătorul, de regulă, cu utilizarea numărului personal de identificare al său și/sau a unor alte coduri care permit identificarea sa, are acces la distanță la contul bancar prin intermediul unor dispozitive speciale, cum ar fi terminale POS, în vederea efectuării anumitor operațiuni prevăzute de banca emitentă.
    La acceptarea tranzacției cu card, terminalul POS va emite numărul stabilit de chitanțe POS, de suma achitată (acceptată), iar MCC va emite bonul de casă care va conține expres înscrisul privind modul de plată a sumei achitate – cu CARD.

Data arhivării răspunsului - 29.09.2017
Ordin SFS nr. 22, din 27.01.2025

   Contribuabilul, care utilizează ECC care nu sunt conectate la SIA „MEV”, ține pentru fiecare echipament de casă și control câte un registru – Registrul ECC, perfectat în mod manual sau electronic (aprobat conform anexei nr. 4 la Regulamentul cu privire la modul de evidenţă şi sigilare a echipamentelor de casă şi de control (în continuare – Regulament), aprobat prin Ordinul directorului Serviciului Fiscal de Stat nr. 632/2020).
    Modul de completare a Registrelor ECC este stabilit în anexa 5 Modul de completare a Registrelor ECC la Regulament.
    Contribuabilul, care utilizează ECC conectate la Sistemul informațional automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor”, nu este obligat să țină Registrul ECC.
  Utilizatorii echipamentelor de casă și control, care sunt conectați la SIA „Monitorizarea electronică a vânzărilor”, sunt obligați să țină evidența, conform modului stabilit de către contribuabil a:
   a) sumelor eliberate cumpărătorilor (clienților) din sertarul pentru bani al echipamentului de casă și control sau din alt loc special destinat, amenajat pentru primirea și păstrarea temporară a mijloacelor bănești;
   b) bonurilor eronate emise la echipamentul de casă și control;
   c) bonurilor de plată.
    [Modificările operate în temeiul aprobării Hotărârii Guvernului nr. 521 din 17.07.2024, în vigoare 06.09.2024]

Data adăugării răspunsului - 27.01.2025

  Obligațiile utilizatorilor MCC/IF sunt stabilite în Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă şi de control pentru efectuarea decontărilor în numerar şi/sau prin alt instrument de plată (Anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului 141/2019), astfel potrivit pct. 7 subpct. 1) din Regulamentul menționat utilizatorii maşinilor de casă şi de control/imprimantelor fiscale sînt obligaţi să ţină pentru fiecare maşină de casă şi de control/imprimantă fiscală cîte un registru – Registrul MCC/IF, care se perfectează pentru fiecare an de gestiune.
    Registrul MCC/IF se autentifică la Serviciul Fiscal de Stat numai la înregistrarea/reînregistrarea acestuia.
    Sumele de mijloace băneşti încasate se înregistrează în Registrul MCC/IF în ordinea cronologică de apariţie, conform raportului de închidere zilnică.
    La sfîrşitul anului de gestiune, după înscrierea în Registrul MCC/IF a datelor din ultimul raport de închidere zilnică va urma înscrierea de totalizare conform raportului periodic scurt (anual) din memoria fiscală a maşinii de casă şi de control/imprimantei fiscale, ţinînd cont de corectările efectuate pe parcursul anului de gestiune, care, sub menţiunea “Verificat”, se confirmă prin semnătura persoanei responsabile a utilizatorului (contribuabilului) maşinii de casă şi de control/imprimantei fiscale, indicîndu-se data înscrierii. Înscrierea de totalizare urmează de transcris în Registrul MCC/IF pentru anul de gestiune imediat următor.
   Dacă la sfîrşitul anului de gestiune în Registrul MCC/IF, după înscrierea informaţiei de totalizare, a rămas spaţiu nefolosit (foi curate), acest registru poate fi utilizat pentru înregistrarea încasărilor anului de gestiune imediat următor.
   În acest scop, după înscrierea în Registrul MCC/IF a datelor din ultimul raport de închidere zilnică în anul de gestiune finalizat va urma înscrierea de totalizare, care, sub menţiunea “Verificat”, se confirmă sub semnătura persoanei responsabile a utilizatorului (contribuabilului) maşinii de casă şi de control/imprimantei fiscale, indicîndu-se data înscrierii. Înscrierea de totalizare urmează a fi transcrisă pe pagina liberă imediat următoare din Registrul MCC/IF.
   Contribuabilul care desfăşoară unele activităţi în regim continuu (non-stop) şi care, în ziua de gestiune, emite la maşina de casă şi de control/imprimanta fiscală două sau mai multe rapoarte de închidere zilnică poate deschide pentru anul de gestiune două registre (semestrul I şi II).”
    Menționăm că modelele și modul de completare a Registrelor MCC/IF sunt stabilite în Regulamentului cu privire la modul de evidenţă şi sigilare a echipamentelor de casă şi de control aprobat prin Ordinul directorului Serviciului Fiscal de Stat nr. 131/2019, și anume anexa nr. 7 Tipurile Registrelor MCC/IF și anexa 8 Modul de completare a Registrelor MCC/IF.

Data arhivării răspunsului - 18.09.2023

   

Care sunt obligațiile utilizatorilor maşinilor de casă şi de control/ imprimantelor fiscale, privind ținerea și completarea Registrul MCC/IF?
 Ordin nr. 343 din 12.09.2023
Obligațiile utilizatorilor MCC/IF sunt stabilite în Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă şi de control pentru efectuarea decontărilor în numerar şi/sau prin alt instrument de plată (Anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului 141/2019), astfel potrivit pct.7 subpct.1) din Regulamentul menționat utilizatorii maşinilor de casă şi de control/imprimantelor fiscale sînt obligaţi să ţină pentru fiecare maşină de casă şi de control/imprimantă fiscală cîte un registru – Registrul MCC/IF, care se perfectează pentru fiecare an de gestiune.
  Registrul MCC/IF se autentifică la Serviciul Fiscal de Stat numai la înregistrarea/reînregistrarea acestuia.
      Sumele de mijloace băneşti încasate se înregistrează în Registrul MCC/IF în ordinea cronologică de apariţie, conform raportului de închidere zilnică.
      La sfîrşitul anului de gestiune, după înscrierea în Registrul MCC/IF a datelor din ultimul raport de închidere zilnică va urma înscrierea de totalizare conform raportului periodic scurt (anual) din memoria fiscală a maşinii de casă şi de control/imprimantei fiscale, ţinînd cont de corectările efectuate pe parcursul anului de gestiune, care, sub menţiunea “Verificat”, se confirmă prin semnătura persoanei responsabile a utilizatorului (contribuabilului) maşinii de casă şi de control/imprimantei fiscale, indicîndu-se data înscrierii. Înscrierea de totalizare urmează de transcris în Registrul MCC/IF pentru anul de gestiune imediat următor.
     Dacă la sfîrşitul anului de gestiune în Registrul MCC/IF, după înscrierea informaţiei de totalizare, a rămas spaţiu nefolosit (foi curate), acest registru poate fi utilizat pentru înregistrarea încasărilor anului de gestiune imediat următor.
     În acest scop, după înscrierea în Registrul MCC/IF a datelor din ultimul raport de închidere zilnică în anul de gestiune finalizat va urma înscrierea de totalizare, care, sub menţiunea “Verificat”, se confirmă sub semnătura persoanei responsabile a utilizatorului (contribuabilului) maşinii de casă şi de control/imprimantei fiscale, indicîndu-se data înscrierii. Înscrierea de totalizare urmează a fi transcrisă pe pagina liberă imediat următoare din Registrul MCC/IF.
     Contribuabilul care desfăşoară unele activităţi în regim continuu (non-stop) şi care, în ziua de gestiune, emite la maşina de casă şi de control/imprimanta fiscală două sau mai multe rapoarte de închidere zilnică poate deschide pentru anul de gestiune două registre (semestrul I şi II).
      Menționăm că modelele și modul de completare a Registrelor MCC/IF sunt stabilite în Regulamentului cu privire la modul de evidenţă şi sigilare a echipamentelor de casă şi de control aprobat prin Ordinul directorului Serviciului Fiscal de Stat nr. 632/2020, și anume anexa nr.4 Tipurile Registrelor operațiunilor ECC și anexa 5 Modul de completare a Registrelor operațiunilor ECC.

Data arhivării răspunsului - 27.01.2025
Ordin SFS nr. 169, din 16.04.2024

În conformitate cu prevederile pct. 23 din Regulamentul cu privire la Registrul unic al echipamentelor de casă şi de control, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 141/2019, bonul de casă/documentul fiscal, generat în formă electronică şi/sau emis de echipamentul de casă şi de control pe suport de hârtie, conţine obligatoriu elemente generale pentru toate domeniile de activitate şi specifice în funcţie de domeniul de activitate
Totodată potrivit pct. 24 sbp. 6) și pct. 25 sbp. 1) lit. a) din Regulamentul menționat, unul din elementele generale ale bonului de casă/documentului fiscal, este modul de plată, iar unul din elementele specific ale bonului de casă/documentului fiscal, pentru activităţile de comerţ şi prestarea serviciilor, este denumirea fiecărei mărfi (serviciu).
Punctul 7.3 din Cerințele tehnice față de echipamente de casă și de control aprobate prin Decizia Comisiei interdepartamentale pentru echipamente de casă și de control  nr.26-11/1-19/02-2020 din 20.10.2020, stabilește următoarele moduri de plată:
 

COD
(2 cifre)

DENUMIREA
(abreviere max. 14 caractere)

DESCRIEREA

0

NUMERAR

Plata cu numerar

1

CARD PLATA

Plata cu card de plată

2

VOUCHER/CEC
(c-ertificat valori-c) /TICHET

Plata cu un document de o valoare prestabilită (MDL)

6

TME

Plata cu tichet de masă

7

ABONAMENT

Plata cu un document ce atestă plata anticipată pentru o prestaţie regulată pe o perioadă determinată

8

ALT IP

Plata cu alt instrument de plată

9

ALT MOD

Credit, leasing, avans, arvuna, gaj, card corporativ valoric, testare metrologică, compensări

 
Ținând cont de cele expuse, contribuabilul:
1. La efectuarea încasărilor în numerar, prin card de plată, tichet de masă, alt instrument de plată, alt mod de plată (credit, leasing, card corporativ valoric, testare metrologică, compensări), emite bon de casă cu specificarea la parametrii denumirea mărfii și modul de plată a următoarelor date:
Denumirea mărfii:      Marfa 1                         
                                    Marfa 2                         
Modul de plată:   NUMERAR / CARD PLATA/ TME/ ALT IP/ALT MOD (Credit, leasing, card corporativ valoric, testare metrologică, compensări).
 
2. La vânzarea voucherului, cecului, tichetului, abonamentului sau încasarea avansului, arvunei, gajului, emite bon de casă cu specificarea la parametrii denumirea mărfii și modul de plată a următoarelor date:
Denumirea mărfii:   Voucher/ Cec/ Tichet/ Abonament/ Avans/ Arvuna/ Gaj                          
Modul de plată:        Numerar/ CARD PLATA/ ALT IP. 
                    
  1. La la vânzarea bunurilor, achitate prin voucher, cec, tichet, abonament, avans, arvună, gaj, emite bon de casă cu specificarea la parametrii denumirea și modul de plată a următoarelor date:
Denumirea mărfii:    Marfa 1                         
                                  Marfa 2                         
Modul de plată:        Voucher/ Cec/ Tichet/ Abonament/ Avans/ Arvuna/ Gaj.

Data adăugării răspunsului - 16.04.2024

Ordin SFS nr. 476, din 01.10.2024

     În conformitate cu pct. 20 sbp. 1) din Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă şi de control pentru efectuarea decontărilor în numerar şi/sau prin alt instrument de plată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 141/2019, casierul este în drept să elibereze cumpărătorilor (clienţilor) mijloacele băneşti în numerar din sertarul pentru bani al mașinii de casă și de control/imprimantei fiscale sau din alt loc special destinat, amenajat pentru primirea şi păstrarea temporară a mijloacelor băneşti, în cazul restituirii banilor cumpărătorilor (clienţilor) pentru mărfurile întoarse până la închiderea schimbului, adică până la imprimarea raportului de închidere zilnică, numai dacă cu marfa a fost întors bonul de casă înregistrat în maşina de casă şi de control/imprimanta fiscală dată şi ultimul este semnat de către responsabilul de activitatea financiară a întreprinderii.
     La efectuarea operaţiunii de eliberare a numerarului, suma spre plată se înregistrează în echipamentul de casă şi de control prin operaţiunea nefiscală de eliberare (extragere) de serviciu a numerarului.
În cazul schimbării produsului achiziționat cu un model identic doar de o altă marime, prețul fiind neschimbat, operațiunea urmează a fi documentată prin întocmirea documentelor primare, aprobate de conducerea acesteia, cu respectarea prevederilor art. 11 alin. (7) şi (8) din Legea contabilităţii şi raportării financiare nr. 287/2017.
     La schimbarea, în aceeași zi a produsului achiziționat, în cazul apariției diferenței de preț, se efectuează operaţiunea de eliberare a numerarului, suma spre plată se înregistrează în echipamentul de casă şi de control prin operaţiunea nefiscală de eliberare (extragere) de serviciu a numerarului. Ulterior, se înregistrează vânzarea noului produs, cu eliberarea bonului fiscal.
     Totodată, restituirea banilor cumpărătorilor (clienților) pentru mărfurile întoarse după închiderea schimbului, adică după imprimarea raportului de închidere zilnică, se efectuează din casieria întreprinderii, cu întocmirea documentului primar conform Legii contabilității și raportării financiare nr. 287/2017.
     În conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) și (4) din Legea menționată, faptele economice se contabilizează în temeiul documentelor primare, care conţin elementele obligatorii indicate la art. 11 alin. (7). Entitatea utilizează formulare tipizate de documente primare aprobate de Ministerul Finanţelor şi alte autorităţi publice sau poate elabora şi utiliza formulare de documente primare, aprobate de conducerea acesteia, cu respectarea prevederilor alin.(7) şi (8).

Data adăugării răspunsului - 02.10.2024

Ordin SFS nr. 9, din 15.01.2025

      În conformitate cu prevederile pct. 61 din Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă şi de control pentru efectuarea decontărilor în numerar şi/sau prin alt instrument de plată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 141/2019, utilizatorii echipamentului de casă şi de control sunt în drept să emită, la echipamentul de casă şi de control, Raportul de închidere zilnică pe perioada (schimb, zi, lună etc.) stabilită de către contribuabil, conform necesităţilor.
     Pe parcursul perioadei de gestiune utilizatorul echipamentului de casă și de control este în drept să introducă sau să extragă mijloacele bănești în numerar în/din sertarul pentru bani al echipamentului de casă și de control sau în/din alt loc special destinat, amenajat pentru primirea și păstrarea temporară a mijloacelor bănești.
    Pentru ca raportul de închidere zilnică să reflecte starea de facto a sumei totale a soldului numerarului din sertar sau alt loc special destinat, amenajat pentru primirea și păstrarea temporară a mijloacelor bănești, suma întrodusă se înregistrează în echipamentul de casă și de control prin emiterea bonurilor de serviciu de tip INTRODUCERE de NUMERAR.
      Totodată, la predarea numerarului în casieria entităţii/încasatorului sau la eliberarea cumpărătorilor (clienţilor) mijloacelor băneşti în numerar din sertarul pentru bani al ECC sau din alt loc special destinat, amenajat pentru primirea şi păstrarea temporară a mijloacelor băneşti, suma predată/eliberată se înregistrează în ECC prin operaţiunea nefiscală de eliberare (extragere) de serviciu a numerarului cu emiterea bonurilor de serviciu de tip EXTRAGERE de NUMERAR.
     Potrivit pct. 20 din Regulamentul menționat, casierul este în drept să elibereze cumpărătorilor (clienţilor) mijloacele băneşti în numerar din sertarul pentru bani al maşinii de casă şi de control/imprimantei fiscale sau din alt loc special destinat, amenajat pentru primirea şi păstrarea temporară a mijloacelor băneşti, în următoarele cazuri:
1) pentru restituirea banilor cumpărătorilor (clienţilor) pentru mărfurile întoarse până la închiderea schimbului, adică până la imprimarea raportului de închidere zilnică, numai dacă cu marfa a fost întors bonul de casă înregistrat în maşina de casă şi de control/imprimanta fiscală dată şi ultimul este semnat de către responsabilul de activitatea financiară a întreprinderii;
2) pentru rambursarea gajului/depozitului;
3) pentru plata câştigurilor în cazul desfăşurării jocurilor de noroc (loteriilor);
4) pentru furnizarea mijloacelor băneşti în numerar deţinătorului instrumentului de plată, la cererea expresă a acestuia, la executarea unei operaţiuni de plată în vederea achiziţionării de bunuri sau servicii.

Data adăugării răspunsului - 15.01.2025

news-events