Articolul 90 alin.(1) din Codul fiscal stabilește că, impozitul pe venit la sursa de plată se reţine, în mod obligatoriu, de către orice: a) persoană (contribuabil) care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor care desfăşoară activităţi independente conform cap. 102 şi activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal conform cap. 103 din cod; b) reprezentanţă conform art.5 pct.20 din cod); c) reprezentanţă permanentă; d) instituţie; e) organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică. Reieșind din prevederile art.90 alin.(1) din Codul fiscal, misiunile diplomatice nu au obligația de a reține impozitul pe venit la sursa de plată din plățile efectuate în favoarea persoanelor fizice cetățeni ai Republicii Moldova, aferente transmiterii în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superfici) proprietatea imobiliară. Conform prevederilor art. 901 alin. (34) din Codul fiscal, subiecţii impunerii persoane fizice, care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi transmit persoanelor specificate la art. 54, precum şi altor persoane decît cele specificate la art. 90 din Codul fiscal în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietate imobiliară, achită impozit în mărime de 7% din valoarea lunară a contractului. Persoanele menţionate sînt obligate, în termen de 3 zile de la data încheierii contractului, să înregistreze contractul încheiat la Serviciul Fiscal de Stat. Acest impozit se achită lunar cel tîrziu la data de 2 a lunii în curs sau în avans, în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat. Dacă proprietatea imobiliară a fost transmisă în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) după data de 2, termenul de plată în această lună va fi a doua zi din momentul încheierii contractului. Suma impozitului achitat în avans nu se va restitui din buget. Prevederile art. 901 alin. (4) din Codul fiscal stabilesc că, beneficiarul veniturilor respective nu va include în componența venitului brut, precum şi în Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit veniturile menționate. Astfel, persoanele fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, și transmit misiunilor diplomatice în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietatea imobiliară, au obligația de a înregistra contractul încheiat și de achita impozitul pe venit în modul și termenii stipulați de prevederile art. 901 alin. (34) din Codul fiscal. În cazul neînregistrării contractului de locaţiune, arendă, uzufruct, superficie privind proprietatea imobiliară şi al neachitării impozitului din venitul obţinut, Serviciul Fiscal de Stat va estima venitul persoanei fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător prin metode şi surse indirecte, în conformitate cu prevederile art.189 şi 225 din Codul fiscal. [Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.171 din 19.12.2019 Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019, în vigoare 01.01.2020 ]
Arhiva Ordin nr. 24, din 17.01.2022În conformitate cu prevederile art.14 alin. (1) din Codul fiscal, obiect al impunerii se consideră venitul din orice surse aflate în Republica Moldova şi din orice surse aflate în afara Republicii Moldova pentru activitatea în Republica Moldova, cu excepţia venitului din investiţii şi financiar din orice surse aflate în afara Republicii Moldova, obţinut de persoanele fizice rezidente - cetăţeni străini şi apatrizi care desfăşoară activitate pe teritoriul Republicii Moldova, cu excepția deducerilor și scutirilor la care acestea au dreptul. Conform art. 901 alin. (34) din Codul fiscal, subiecţii impunerii persoane fizice, care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi transmit persoanelor specificate la art.54, precum şi altor persoane decît cele specificate la art.90 în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) proprietate imobiliară, achită impozit în mărime de 7% din valoarea contractului. Persoanele menţionate sînt obligate, în termen de 3 zile de la data încheierii contractului, să înregistreze contractul încheiat la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază sînt deservite. Acest impozit se achită lunar cel tîrziu la data de 2 a lunii în curs, sau în avans. Dacă proprietatea imobiliară a fost transmisă în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) după data de 2, termenul de plată în această lună va fi a doua zi din momentul încheierii contractului. Suma impozitului achitat în avans nu se va restitui din buget. Totodată, conform art. 901 alin. (4) din Codul fiscal, reţinerea finală a impozitului stabilit prin prezentul articol scuteşte beneficiarul cîştigurilor şi veniturilor specificate la alin.(34) de la includerea lor în componenţa venitului brut, precum şi de la declararea acestora. Astfel, persoanele fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, și transmit misiunilor diplomatice în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) proprietatea imobiliară, au obligația de a înregistra contractul încheiat și de achita impozitul pe venit în modul și termenii stipulați de prevederile legislației menționate. Prin urmare, misiunile diplomatice nu au obligația de a reține impozitul pe venit la sursa de plată din plățile efectuate în favoarea persoanelor fizice cetățeni ai Republicii Moldova, aferente transmiterii în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) proprietatea imobiliară.
Arhiva Ordin nr. 24, din 17.01.2022
Articolul 90 alin.(1) din Codul fiscal stabilește că, impozitul pe venit la sursa de plată se reţine, în mod obligatoriu, de către orice:
a) persoană (contribuabil) care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor care desfăşoară activităţi independente conform cap. 102şi activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal conform cap. 103din cod;
b) nerezident care desfăşoară activitate conform art.5 pct.151);
c) reprezentanţă permanentă;
d) instituţie;
e) organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică.
Reieșind din prevederile art.90 alin.(1) din Codul fiscal, misiunile diplomatice nu au obligația de a reține impozitul pe venit la sursa de plată din plățile efectuate în favoarea persoanelor fizice cetățeni ai Republicii Moldova, aferente transmiterii în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietatea imobiliară.
Conform prevederilor art. 901 alin. (34) din Codul fiscal, subiecţii impunerii persoane fizice, care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi transmit persoanelor specificate la art. 54, precum şi altor persoane decît cele specificate la art. 90 din Codul fiscal în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietate imobiliară, achită impozit în mărime de 7% din valoarea lunară a contractului.
Persoanele menţionate sînt obligate, în termen de 3 zile de la data încheierii contractului, să înregistreze contractul încheiat la Serviciul Fiscal de Stat.
Acest impozit se achită lunar, cel târziu la data de 25 a lunii în curs, în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.
Dacă proprietatea imobiliară a fost transmisă în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) după data de 25, termenul de plată în această lună va fi data de 25 a lunii următoare lunii transmiterii în posesie şi/sau în folosinţă a bunului imobil.
Prevederile art. 901 alin. (4) din Codul fiscal stabilesc că, beneficiarul veniturilor respective nu va include în componența venitului brut, precum şi în Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit veniturile menționate.
Astfel, persoanele fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, și transmit misiunilor diplomatice în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietatea imobiliară, au obligația de a înregistra contractul încheiat și de achita impozitul pe venit în modul și termenii stipulați de prevederile art. 901 alin. (34) din Codul fiscal.
În cazul neînregistrării contractului de locaţiune, arendă, uzufruct, superficie privind proprietatea imobiliară şi al neachitării impozitului din venitul obţinut, Serviciul Fiscal de Stat va estima venitul persoanei fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător prin metode şi surse indirecte, în conformitate cu prevederile art.189 şi 225 din Codul fiscal.
Contractul de locațiune este obiect al dreptului civil, fiind reglementat de art.1251 din Codul civil, potrivit căruia o parte (locator) se obligă să dea celeilalte părţi (locatar) un bun determinat individual în folosinţă temporară sau în folosinţă şi posesiune temporară, iar aceasta se obligă să plătească chirie.
Contractul de locațiune este obiect al dreptului civil, fiind reglementat de art.875 din Codul civil, potrivit căruia o parte (locator) se obligă să dea celeilalte părţi (locatar) un bun determinat individual în folosinţă temporară sau în folosinţă şi posesiune temporară, iar aceasta se obligă să plătească chirie. Conform prevederilor art. 876 alin. (1) din codul nominalizat, contractul de locațiune trebuie să fie întocmit în formă scrisă. Totodată, în cazul lipsei unui asemenea contract, potrivit pct.6 din Ordinul nr.693 din 26 decembrie 2007, Serviciul Fiscal de Stat propune persoanei fizice-locator să depună o Declaraţie (cerere în formă liberă) prin care va specifica numele, prenumele, patronimicul, codul fiscal al persoanei fizice-locator precum şi numele, prenumele, patronimicul, codul fiscal al persoanei fizice-locatar, bunul dat în locaţiune (suprafaţa în m2), termenul locaţiunii și preţul locaţiunii.
Subiecți ai impunerii ce urmează să înregistreze contractul de locațiune la Serviciul Fiscal de Stat sunt persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi transmit persoanelor specificate la art.54, precum şi altor persoane decât cele specificate la art.90 din Codul fiscal, în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietate imobiliară.
Subiecți ai impunerii ce urmează să înregistreze contractul de locațiune la Serviciul Fiscal de Stat sunt persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi transmit persoanelor specificate la art.54, precum şi altor persoane decât cele specificate la art.90 din Codul fiscal, în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) proprietate imobiliară.
Persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi transmit persoanelor specificate la art.54, precum şi altor persoane decât cele specificate la art.90 din Codul fiscal, în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietate imobiliară, în termen de 7 zile de la data încheierii contractului sunt obligate să-l înregistreze la Serviciul Fiscal de Stat.
Persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi transmit persoanelor specificate la art.54, precum şi altor persoane decât cele specificate la art.90 din Codul fiscal, în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) proprietate imobiliară, în termen de 3 zile de la data încheierii contractului sunt obligate să-l înregistreze la SFS.
Arhiva Ordin nr. 24, din 17.01.2022
Persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi transmit persoanelor specificate la art.54, precum şi altor persoane decât cele specificate la art.90 din Codul fiscal, în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietate imobiliară, în termen de 3 zile de la data încheierii contractului.
Contractul de transmitere în posesie și/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietății imobiliare urmează a fi înregistrat la orice subdiviziune a Serviciuilui Fiscal de Stat sau electronic prin intermediul serviciului electronic SIA “e-Cerere” modulul “Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locaţiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice”(în cazul în care contribuabilul dispune de semnătură digitală).
Contractul de transmitere în posesie și/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) a proprietății imobiliare urmează a fi înregistrat la orice subdiviziune a Serviciului Fiscal de Stat sau sau electronic prin intermediul serviciului electronic SIA “e-Cerere” modulul “Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locaţiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice”.
Este oare posibilă înregistarea contractului de transmitere în posesie și/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) a proprietății imobiliare sau rezilierea acestuia fără a fi necesară deplasarea la subdiviziunea Serviciul Fiscal de Stat?
În cazul în care persoana fizică nu are posibilitatea de a se deplasa la subdiviziunea SFS, atunci
ea poate remite subdiviziunii SFS prin intermediul serviciului electronic SIA “e-Cerere” modulul “Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locaţiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice”(în cazul în care contribuabilul dispune de semnătură digitală) sau prin intermediul unei scrisori recomandate, Declaraţia-Cerere cu anexarea documentelor confirmative. Aceasta, de asemenea împreună cu documentele confirmative (autentificate prin semnătură digitală), poate fi transmisă la adresa electronică mail@sfs.md. Data înregistrării contractului, remis prin e-mail, se va considera data recepţionării Declaraţiei-Cerere. Pentru informații suplimentare cu referire la obținerea cheii electronice puteți contacta Centrul unic de apel al Serviciului Fiscal de Stat la telеfonul 0 8000 1525 (apel gratuit).
Persoanele fizice, care transmit în posesie şi/sau în folosință (locațiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietăți imobiliare altor persoane decât cele specificate la art.90 din Codul fiscal din transmiterea în posesie și/sau folosinţă (locaţiune, arendă, usufruct, superficie) a proprietății imobiliare, achită impozit pe venit în mărime de 7% din valoarea contractului.
Persoanele fizice, care transmit în posesie şi/sau în folosință (locațiune, arendă, uzufruct) proprietăți imobiliare altor persoane decât cele specificate la art.90 din Codul fiscal din transmiterea în posesie și/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) a proprietății imobiliare, achită impozit pe venit în mărime de 7% din valoarea contractului.
Impozitul pe venit din transmiterea în posesie și/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietății imobiliare se achită lunar cel tîrziu la data de 25 a lunii în care a fost încheiat contractul.
Dacă proprietatea imobiliară a fost transmisă în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) după data de 25, termenul de plată în această lună va fi data de 25 a lunii următoare lunii încheierii contractului.
Impozitul se achită lunar cel târziu la data de 2 a lunii în curs, sau în avans. Dacă proprietatea imobiliară a fost transmisă în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) după data de 2, termenul de plată în această lună va fi a doua zi din momentul încheierii contractului. În cazul când contractul de către persoana fizică a fost încheiat după data de 2 a lunii, atunci termenul de plată în această lună va fi a doua zi din momentul încheierii contractului, și aceasta urmează să înregistreze Declarația-Cerere la DDF în termen de 3 zile din data încheierii contractului.
Arhiva Ordin nr. 435, din 10.08.2021
În cazul în care la momentul depunerii Declarației-Cerere privind înregistrarea contractului de transmitere în posesie și/sau folosinţă (locaţiune, arendă, usufruct, superficie) a proprietății imobiliare de către locator funcționarul fiscal depistează că Declarația-Cererea nu conține elemente obligatorii în baza cărora urmează a fi înregistrată Declarația-Cererea sau reprezentantul legal nu-și confirmă statutul său prin procură, acesta este în drept să refuze înregistrarea acesteia.
În cazul în care la momentul depunerii Declarației-Cerere privind înregistrarea contractului de transmitere în posesie și/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) a proprietății imobiliare de către locator funcționarul fiscal depistează că Declarația-Cererea nu conține elemente obligatorii în baza cărora urmează a fi înregistrată Declarația-Cererea sau reprezentantul legal nu-și confirmă statutul său prin procură, acesta este în drept să refuze înregistratea acesteia.
Cum urmează a fi depusă Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locațiune prin intermediul SIA „e-Cerere” ?
Subiecții care urmează să înregistreze contractul de locațiune în termen de 7 zile de la data încheierii contractului la Serviciul Fiscal de Stat, sunt persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi transmit persoanelor specificate la art. 54, precum şi altor persoane decât cele specificate la art. 90 din Codul fiscal, în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietate imobiliară.
Locatorul (persoana fizică) poate depune Declarația-Cerere subdiviziunii SFS prin intermediul serviciului electronic SIA „e-Cerere” modulul „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locaţiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice” (în cazul în care contribuabilul dispune de semnătură electronică) cu anexarea documentelor confirmative.
Serviciul „e-Cerere” modulul „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locaţiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice” este destinat persoanelor fizice (locator) pentru înregistrarea Declarației-Cerere cu aplicarea semnăturii electronice, fără ca persoana să se prezinte în cadrul direcțiilor de deservire (subdiviziunile teritoriale).
Pentru obţinerea accesului la serviciile fiscale electronice ca persoană fizică, este necesar de a parcurge procedura de autentificare pe portalul serviciilor fiscale electronice, accesând Cabinetul personal al contribuabilului de pe portalul www.sfs.md, utilizând semnătura electronică. Pentru aceasta este necesar de parcurs următorii pași:
1. De pe pagina web a SFS (www.sfs.md) accesați Cabinetul personal;
2. Vă autentificați pe portal prin intermediul serviciului M-Pass;
3. Alegeți tipul de semnătură electronică pe care îl dețineți;
4. Selectați tipul persoanei și anume „Persoană fizică” și accesați butonul „Setează”.
Menționăm că, Sistemul în mod automatizat oferă acces la toate serviciile fiscale electronice destinate persoanelor fizice la prima autentificare prin intermediul serviciului MPass, fără necesitatea deplasărilor suplimentare şi semnării unor acorduri adiţionale.
Pentru depunerea Declarației-Cererii de înregistrare a contractelor de dare în locaţiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice, accesăm Serviciul „e-Cerere”, după accesăm „Alte module” și alegem modulul „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locaţiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice”.
Pentru a prezenta cererea de înregistrare a contractelor de dare în locațiune este necesar să accesați „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locaţiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice” și după accesăm: Compartimentul „Creare” - permite crearea unei Declarații-Cereri de înregistrare a contractului de dare în locațiune cu anexarea documentelor confirmative.
Datele de identificare ale contribuabilului: Codul fiscal, numele, prenumele, localitatea, domiciliul/reşedinţa sunt completate în mod automat de către sistem din baza de date a SFS. Datele de contact ca telefonul şi e-mailul sunt informaţii confidențiale şi vor fi utilizate de către SFS, exclusiv pentru a lua legătura cu contribuabilul, în cazul în care apar neclarități referitor la datele înscrise în cerere.
Se completează datele necesare pentru a completa Declarația-Cerere, cum ar fi:
- Data contractului;
- Codul cadastral;
- Localitatea unde este amplasat bunul imobil;
- Adresa unde este amplasat bunul imobil;
- Categoria bunului (locative (apartamente), locative (construcții), comerciale, garaje, ș.a.);
- Suprafața bunului imobil;
- Unitatea de măsură a suprafeței bunului (m.p./ha);
- Codul fiscal al locatarului;
- Tipul contractului (zilnic/lunar/anual);
- Valoarea contractului;
- Valuta (dolar SUA, euro, leu moldovenesc ș.a.);
- Valoarea contractului în MDL conform cursul BNM la data înregistrării (se calculează automat de către sistemă);
- Suma impozitului pe venit (se calculează automat de sistemă, din valoarea contractului se calculează 7 %);
- Valabilitatea contractului.
La Cererea de înregistrare a contractului de dare în locațiune se vor atașa documentele confirmative (Copia contractului/declarației de locațiune). Cererea de înregistrare a contractului de dare în locațiune urmează să fie verificată şi în cazul în care au fost completate toate datele se accesează butonul „Salvează”.
Cererea salvată se află în „Crearea cereri”, ea poate fi previzualizată, modificată, ștearsă sau semnată. Pentru a semna Cererea, tastăm butonul „Semnare”.
Ulterior, automat vom fi redirecționați în serviciul guvernamental MSign.
Alegem tipul de semnătură electronică de care dispunem, accesăm dublu click pe numele afișat în fereastra softului SecureSign, introducem PIN-ul (parola) dispozitivului şi semnăm Cererea.
După aplicarea semnăturii, Cererea trece în compartimentul „Cereri semnate”.
La accesarea compartimentului „Cereri semnate” Cererea se va expedia prin accesarea opțiunii „Expediază”, după această Cerere se va regăsi în compartimentul „Cereri expediate”. Cererea va trece de etapa de validare a datelor şi se regăsi în „Cereri confirmate” în cazul în care se vor prezenta toate datele necesare. În cazul în care cererea va fi respinsă din motivul că nu sunt prezentate suficiente date sau nu au fost anexate documentele confirmative, cererea se va regăsi în compartimentul „Cereri respinse”.