Ordinul SFS nr. 382 din 12-08-2024

  • 9 Metode şi surse indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice
  • 9.2 Modul de prezentare a informatiei de subiectii nominalizati în art.22611 si art.92 din Codul fiscal

9.2.2

Se supune raportării informația despre împrumuturi sau procurări de mijloace de transport conform art. 22611 alin. (2) pct. 11 și 12 din Codul fiscal, aferentă persoanelor fizice nerezidenți?
  Conform art.22611 alin.(2) pct.11 și pct.12 din Codul fiscal, persoanele fizice şi/sau juridice enumerate mai jos vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat următoarele informaţii: 
- persoanele care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor fizice care practică activitate independentă prezintă informaţia despre cheltuielile efectuate de către persoanele fizice la procurarea, posesia sau folosința mijloacelor de transport;
- persoanele care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor fizice care practică activitate independentă prezintă informaţia privind împrumuturile contractate de la persoane fizice în perioada anului fiscal şi cele rambursate persoanelor fizice;         
  Conform pct.2 al Ordinului SFS nr.427/2018 informaţia furnizată în baza art.22611 din Codul fiscal se va prezenta doar aferent persoanelor fizice rezidente ale Republicii Moldova.          
  Astfel, informația care urmează să fie prezentată despre împrumuturi sau procurări, posesia sau folosința mijloacelor de transport conform art.22611 alin. (2) pct.11 și pct.12 din Codul fiscal, nu se prezentă aferent persoanelor fizice nerezidente.          
  În cazul imposibilităţii aprecierii sau incertitudinii rezidenţei persoanei fizice, se recomandă prezentarea informaţiei în privinţa tuturor persoanelor fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător.
  • 9 Metode şi surse indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice
  • 9.1 Dispozitii generale

9.1.3

Cine sunt subiecţii estimării prin metode indirecte?
  Subiecți ai estimării prin metode indirecte sunt persoanele fizice rezidente care depășesc riscul minim acceptat, stabilit la art.22613 din Codul fiscal. Persoanele fizice proprietari ai bunurilor imobiliare a căror construcție a început până la 1 ianuarie 2012, iar înregistrarea la organul cadastral teritorial s-a efectuat după această dată nu vor fi considerați subiecți ai estimării numai referitor la bunurile imobiliare menționate.
  Astfel, în contextul prevederilor art. 22613 din Codul fiscal, subiecți ai estimării prin metode indirecte sunt persoanele fizice rezidente care depășesc riscul minim acceptat de 100 de salarii medii pe economie prognozate pentru anul supus controlului.
  • 9 Metode şi surse indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice
  • 9.1 Dispozitii generale

9.1.8

Are dreptul persoana fizică, a cărei impozit pe venit este determinat cu aplicarea metodelor și surselor indirecte de estimare, la diminuarea venitului impozabil estimat cu suma de 500 mii de lei?
  Potrivit prevederilor art.2266 alin.(51) și alin.(62) din Codul fiscal venitul impozabil estimat se diminuează cu:
- venitul obținut din activitatea în baza patentei de întreprinzător ce nu depășește mărimea prevăzută la art.18 alin.(3) din Legea nr.93/1998 cu privire la patenta de întreprinzător, venitul obținut din activitatea prevăzută în cap. 102 din titlul II al Codului fiscal ce nu depășește mărimea prevăzută la art.697 alin.(1) şi venitul obținut din activitatea prevăzută în cap. 103 din titlul II al Codului ce nu depășește mărimea prevăzută la art.6915 alin.(1), proporțional perioadei de activitate;
- cu suma luată ca împrumut de către contribuabilul supus controlului doar în cazul în care contribuabilul va prezenta probe care justifică că din sursa de venit a sumei împrumutate au fost achitate obligațiile fiscale corespunzătoare la bugetul public național şi/sau că suma împrumutată reprezintă venit neimpozabil conform art.20 din Codul fiscal.
  Subsecvent, comunicăm că prin Legea nr.122/2019 pentru modificarea unor acte legislative, în vigoare din 01.01.2020, a fost abrogat art.2266 alin.(6) din Codul fiscal prin care a fost stabilit că pentru subiecții estimării care, la data de 31 decembrie 2011, aveau 18 ani împliniți și care au fost sau nu au fost obligați să depună declarația conform art.2267, venitul impozabil estimat va fi determinat prin diminuarea acestuia cu 500 mii de lei.
  Respectiv, începând 01 ianuarie 2020, în cadrul controalelor fiscale, venitul impozabil estimat, indiferent căror perioade le este aferent, nu se diminuează cu 500 mii lei.
  • 9 Metode şi surse indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice
  • 9.1 Dispozitii generale

9.1.1

Ce reprezintă metodele şi sursele indirecte?
1) Metoda indirectă de estimare - metodă de determinare a venitului impozabil estimat prin intermediul analizei situaţiei fiscale a persoanei fizice, conform art.2266 alin.(1). Serviciul Fiscal de Stat este în drept să utilizeze următoarele metode indirecte de estimare a venitului impozabil:
a) metoda cheltuielilor;
b) metoda fluxului de mijloace băneşti;
c) metoda proprietăţii;
d) alte metode utilizate în practica internaţională.
2) Sursa indirectă de informaţie - orice sursă pasibilă să furnizeze documente, informaţii, explicaţii şi/sau alte probe referitoare la persoana fizică supusă verificării şi/sau referitoare la situaţii similare produse în condiţii similare relevante pentru estimarea venitului impozabil prin metode indirecte.
  • 9 Metode şi surse indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice
  • 9.1 Dispozitii generale

9.1.17

Întrebarea se transferă în arhivă
  • 9 Metode şi surse indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice
  • 9.1 Dispozitii generale

9.1.7

întrebarea se transferă în arhivă
  • 9 Metode şi surse indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice
  • 9.1 Dispozitii generale

9.1.9

Întrebarea se transferă în arhivă
  • 9 Metode şi surse indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice
  • 9.1 Dispozitii generale

9.1.19

Cine este obligat să prezinte Declarația cu privire la proprietate?  
  Potrivit prevederilor art.22615 alin.(2) din Codul fiscal persoana fizică supusă verificării cu aplicarea metodelor și surselor indirecte de estimare a venitului impozabil este obligată, până la inițierea controlului fiscal, să depună Declarația persoanei fizice cu privire la proprietate, conform formularului și modului stabilit prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.148/2013 privind aprobarea Formularului-tip şi Modului de completare a Declarației persoanei fizice cu privire la proprietate.
  În declarație, în mod obligatoriu urmează a fi declarate atât activele şi pasivele, care se află ori s-au acumulat în ţară, cât şi cele de peste hotare.
  • 9 Metode şi surse indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice
  • 9.1 Dispozitii generale

9.1.20

 Care sunt consecințele dacă o persoană fizică nu depune Declarația cu privire la proprietate sau furnizează informații incomplete în aceasta?
  Potrivit prevederilor art.22615 alin.(2) din Codul fiscal persoana fizică supusă verificării cu aplicarea metodelor și surselor indirecte de estimare a venitului impozabil este obligată, până la inițierea controlului fiscal, să depună Declarația persoanei fizice cu privire la proprietate.
  Documentele aferente datelor/informațiilor care nu au fost indicate în Declarația cu privire la proprietate sau dacă aceasta nu a fost prezentată, în temeiul art.22615 alin.(10) din Codul fiscal, nu vor fi luate în considerare la examinarea cazului și în cadrul procedurii de contestare.
  Pentru nerespectarea termenului de prezentare a Declarației cu privire la proprietate contribuabilul, conform art.253 alin.(9) din Codul fiscal, este pasibil sancționării cu amendă de la 2500 la 3000 lei.
  • 9 Metode şi surse indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice
  • 9.1 Dispozitii generale

9.1.21

Care este termenul-limită pentru prezentarea documentelor confirmative privind mijloacele bănești împrumutate de către subiectul supus controlului, conform prevederilor articolului 22615 alin. (10) din Codul fiscal?
  Conform prevederilor art.22615 alin.(10) din Codul fiscal, termenul-limită pentru prezentarea documentelor confirmative privind mijloacele bănești împrumutate este de 45 de zile calendaristice de la data înmânării sau comunicării deciziei privind inițierea controlului.
  La cererea subiectului, acest termen poate fi prelungit cu cel mult 45 de zile calendaristice, la decizia Serviciului Fiscal de Stat.
  Documentele prezentate după expirarea acestui termen nu vor fi luate în considerare la examinarea cazului și în cadrul procedurii de contestare.
news-events