Ordinul SFS nr. 577 din 12-12-2019

  • 8 Taxele rutiere
  • 8.2 Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova
  • 8.2.2 Subiecţii impunerii

8.2.2.3

În cazul în care taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova a fost achitată din numele persoanei care nu este proprietar al autovehiculului, urmează a fi considerată că obligația fiscală executată?

      Subiecți ai impunerii cu taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (în continuare - taxa), conform art. 337 din Codul fiscal, sunt persoanele fizice şi persoanele juridice posesorii de autovehicule înmatriculate în Republica Moldova.
       Posesor de autovehicul, conform art. 336 pct. 11) al Codului fiscal, este persoană fizică sau persoană juridică în a cărei posesie se află autovehiculul. Informația despre fiecare vehicul (agregat), despre dreptul de proprietate şi alte drepturi patrimoniale asupra acestora, despre titularii de drepturi, despre titlurile de proprietate, despre tranzacţii cu vehicule şi alte temeiuri pentru generarea, modificarea, suspendarea şi încetarea drepturilor, sunt acumulate în Registrul de stat al transporturilor.
        Respectiv, subiect al impunerii este posesorul autovehiculului, a cărui drepturi de posesie (proprietate, uzufruct, uz, locaţiune, leasing, procură, gaj etc.), sunt înregistrate în Registrul de stat al transporturilor.
         Conform art. 341 alin. (5) din Codului fiscal, taxa se achită pentru autovehiculele care se află în posesia subiectului impunerii la data apariţiei obligaţiei de achitare a taxei.
         Astfel, taxa achitată din numele persoanei care nu este posesor al autovehiculului și, respectiv, nici subiect al impunerii, nu poate fi considerată ca obligație fiscală executată.
         În cazul respectiv, persoanei care nu este posesor al autovehiculului i se restituie suma taxei achitate, iar posesorul autovehiculului urmează să achitate taxa.

  • 8 Taxele rutiere
  • 8.2 Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova
  • 8.2.2 Subiecţii impunerii

8.2.2.4

Sunt asociațiile obștești subiecți ai impunerii cu taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova?

       În conformitate cu art. 337 al Codului fiscal, subiecţi ai impunerii cu taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova sunt persoanele fizice şi persoanele juridice - posesoare de autovehicule înmatriculate în Republica Moldova.
       Drept urmare, asociația obștească ca persoană juridică, care are în posesie autovehicule înmatriculate în Republica Moldova, sunt subiecți ai impunerii cu taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova.

  • 6 Taxele locale
  • 6.10 Taxa pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, oraşelor şi satelor (comunelor)
  • 6.10.5 Calcularea taxei

6.10.5.3

Apare obligația de a calcula și achita taxa pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, orașelor și satelor (comunelor), pentru agentul economic în cazul în care serviciile de transport se prestează atît pe teritoriul localități, cît și între localităţi?
Subiecți ai impunerii cu taxa pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, orașelor şi satelor (comunelor) (în continuare-taxă), conform art. 290 lit. i) din Codul fiscal, sunt persoanele juridice sau fizice, înregistrate în calitate de întreprinzător, care prestează servicii de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, oraşelor şi satelor (comunelor). Conform prevederilor art. 5 din Codul transporturilor rutiere nr. 150 din 17.07.2014, operațiunile de transport rutier care se efectuează în interiorul zonei administrativ-teritoriale a unei localităţi sunt transporturi rutiere în trafic local, iar operațiunile de transport rutier care se efectuează între două localităţi situate pe teritoriul aceluiaşi raion, fără a depăşi teritoriul raionului sunt transporturi rutiere în trafic raional. Astfel, taxa stabilită de către autoritățile administrației publice locale, se aplică doar în cazul unităților de transport, prin intermediul cărora se prestează servicii de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, orașelor și satelor (comunelor) - în interiorul zonei administrativ-teritoriale a unei localități.
  • 6 Taxele locale
  • 6.1 Noţiuni Generale

6.1.16

Care este data intrării în vigoare a Deciziei consiliului local privind stabilirea taxelor locale și cotelor acestora?

      Deciziile consiliilor locale sunt acte normative.
     Conform art. 20 alin. (6) al Legii nr. 436-XVI din 28.12.2006 privind administrația publică locală, Deciziile consiliilor locale cu caracter normativ intră în vigoare la data includerii lor în Registrul de stat al actelor locale sau la data indicată în textul deciziei, care nu poate preceda data includerii acesteia în Registrul de stat al actelor locale.
      Astfel, Deciziile consiliilor locale privind stabilirea taxelor locale și cotelor acestora intră în vigoare la data includerii lor în Registrul de stat al actelor locale sau la data indicată în textul deciziei, care nu poate preceda data includerii acesteia în Registrul de stat al actelor locale.

  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.4 Baza impozabilă a bunurilor imobiliare
  • 5.4.1 Baza impozabilă a bunurilor imobiliare evaluate

5.4.1.2

Urmează a fi considerată corectă în scopul aplicării impozitului pe bunurile imobiliare valoarea estimată (baza impozabilă), în cazul în care conform extrasului din registrul bunurilor imobile, recepționat de la organele cadastrale, la data evaluării bunurilor imobile în scopul impozitării se indică 01.06.2009?

   Evaluarea bunurilor imobiliare în scopul impozitării se efectuează de către organele cadastrale teritoriale, pe calea evaluării în masă, în dependență de destinația acestora, cu aplicarea a trei metode de determinare a valorii de piaţă: analizei comparative a vînzărilor; veniturilor și cheltuielilor.
    La situația din 01.06.2009, a fost elaborat și aprobat de către Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru modelul de evaluare a bunurilor imobile cu destinație comercială, și este valabil pentru întreaga perioadă dintre două reevaluări.
   Ținând cont de faptul că după data menționată reevaluarea bunurilor imobile nu a fost efectuată, modelul de evaluare a bunurilor imobile cu destinație comercială elaborat conform situației din 01.06.2009, este actual și se aplică în scopul impozitării pentru întreaga perioadă, începînd cu 01.06.2009 și pînă la momentul actual.

  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.6 Calcularea impozitului pe bunurile imobiliare

5.6.12

Unde poate fi vizualizată informația privind valoarea estimată a bunurilor imobile în scopul impozitării?
Informația privind valoarea estimată a bunurilor imobile în scopul impozitării poate fi vizualizată pe portalul www.asp.gov.md → Servicii → Bunuri imobile → e-Cadastru → Acces gratuit la datele din registrul bunurilor imobile.
  • 8 Taxele rutiere
  • 8.7 Taxa pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere şi a obiectivelor comercial-economice
  • 8.7.5 Calcularea taxei

8.7.5.11

Agentul economic a amplasat pe traseul național, din afara perimetrului localității, o stație de alimentare cu combustibil. O parte din suprafața de teren, pe care este amplasată stația de alimentare cu combustibil este amplasat în intravilanul localității, iar alta parte a terenului pe care este amplasată stația este proprietate publică de stat. Care taxă urmează a fi calculată în acest caz?

   Pentru suprafața de teren pe care este amplasată stația de alimentație cu combustibil din intravilanul unității administrativ teritoriale, proprietarul stației calculează taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii și prezintă Darea de seamă pe taxele locale (Forma TL-13), iar pentru suprafața de teren, care este proprietatea publică a statului, se calculează taxa pentru folosirea zonei drumului public și/sau zonelor de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere și se prezintă Darea de seamă pe taxele pentru folosirea drumului public și/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor (Forma TFZD-15).

  • 8 Taxele rutiere
  • 8.2 Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova
  • 8.2.7 Darea de seamă

8.2.7.12

Are compania de leasing, în calitate de locator, obligația de a prezenta Darea de seamă pe taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (Forma TFD 19) pentru autovehicule, care au fost transmise, în baza contractului de leasing financiar, locatarilor și nu sunt folosite în activitatea companiei?

       Conform art. 341 alin. (7) din Codul fiscal, pentru autovehiculele care, în baza legii sau a unui act juridic, se află în posesia unei alte persoane decît proprietarul (uzufruct, uz, locaţiune, leasing, procură, gaj etc.), taxa se calculează şi se achită de către posesor, în condiţiile în care pentru perioada fiscală curentă nu a fost calculată şi achitată de către proprietar sau posesorul anterior.
      Conform prevederilor art. 342 din Codului fiscal, subiecții impunerii - persoane juridice și persoane fizice care practică activitate de întreprinzător, prezintă darea de seamă privind achitarea taxei.
       Astfel, obligația de prezentare a Dării de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (Forma TFD 19), revine acelei din părți participante la contractul de leasing financiar care a achitat pe parcursul perioadei fiscale taxa.

news-events