Ordinul SFS nr. 45 din 23-02-2023

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.7 Reţinerea impozitului la sursa de plată
  • 29.1.7.9 Reținerea finală a impozitului din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente (art.901 alin.(37)CF)

29.1.7.9.2

Întrebarea transmisă în arhivă
  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.6 Calcularea impozitului pe bunurile imobiliare

5.6.9

Cine calculează impozitul pe bunurile imobiliare pentru persoanele fizice – cetățeni şi în ce termen se prezintă avizul de plată?

    Impozitul pe bunurile imobiliare în cazul persoanelor fizice (cetățeni) se calculează anual de către serviciile de colectare a impozitelor și taxelor locale ale primăriilor, cu înştiinţarea acestora despre suma impozitului pe bunurile imobiliare ce urmează a fi achitată, în termen de:
- până la 15 iunie a anului fiscal în curs - cu privire la impozitul calculat pentru bunurile imobiliare existente şi/sau dobândite pînă la 31 martie inclusiv a anului fiscal în curs;
- cel tîrziu pînă la 1 februarie a anului următor anului fiscal de gestiune - cu privire la impozitul calculat pentru bunurile imobiliare dobândite după data de 31 martie a anului fiscal în curs.

  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.15 Factura fiscală

28.15.43

Care este procedura de beneficiere de dreptul la imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale? 


  Contribuabilii pentru imprimarea de sine stătătoare a facturilor fiscale, urmează în prelabil să obțină serie și diapazon de numere pentru facturile fiscale de la organul fiscal.
 Seria și diapaoznul de numere se obține prin depunerea  unei solicitări prin intermediul sistemului informaţional automatizat ,,Comanda on-line a formularelor tipizate”.
  Pentru accesarea serviciului ,,Comanda on-line a formularelor tipizate” urmează de parcurs următorii pași:
  Pasul 1: Accesarea Cabinetului personal al contribuabilului
 Sistemul Informațional Automatizat „Cabinetul Personal al Contribuabilului” este disponibil pe pagina oficială a Serviciului Fiscal de Stat www.sfs.md. În partea dreaptă a paginii web, se accesează compartimentul destinat sistemului și se efectuează procedura de Autentificare prin semnătura electronică sau mobilă.

Pasul 2: După efectuarea autentificării în cadrul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului” se va accesa compartimentul „Companii”.

Pasul 3: Pentru a se afișa lista serviciilor disponibile în cadrul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului” se va accesa butonul „Administrator”/„Contabil”.

  Pasul 4: Din lista de servicii se va accesa Comanda on-line a formularelor tipizate (COFT).

Pasul 5: Veți fi redirecționați pe portalul www.servicii.fisc.md de unde se va accesa butonul „Accesare serviciu”.

 Pasul 6: Pentru a efectua comanda de serie și diapazon de numere, se va accesa compartimentul „Format electronic (serii și diapazon de numere)”, după care „Alte formulare tipizate”.

Pasul 7: Se afișează lista de formulare tipizate, în căsuța „Cantitatea” se va indica cantitatea necesară de serie și diapazon de număr, după care se va accesa butonul „Adaugă în coș”.

Pasul 8: Formularul și cantitatea indicată pentru acesta se vor regăsi în compartimentul „Coș”, iar pentru perfectarea comenzii se va accesa butonul „Perfectează comanda”

 Pasul 9: Se afișează formularele selectate pentru generarea seriei și diapazonului de numere și se selectează „Salvează comanda”.

Pasul 10: După salvarea comenzii, ve-ți fi redirecționat către compartimentul „Comenzile mele”, în acest moment se va accesa butonul „Semnează”.

Pasul 11: Din lista comenzilor semnate se va accesa „Nr. comandă” pentru a fi vizualizată seria și numărul de diapazon atribuit. La necesitate, din acest compartiment poate fi descărcată și imprimată Recipisa care confirmă datele comenzii efectuate.

  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.15 Factura fiscală

28.15.44

Care sunt semnele de protecție a hîrtiei prevăzute pentu imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale?

   Potrivit prevederilor pct.5 din Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 118 din 28 august 2017 cu privire la aprobarea și completarea formularului tipizat de document primar cu regim specializat ,,Factură fiscală”, entităţile care corespund cerinţelor art. 187 alin. (21) din Codul fiscal, imprimă de sine stătător facturile fiscale pe hârtie prevăzută cu însemne de protecţie pentru documentarea faptelor economice. Semnele de protecţie conform necesităţilor şi posibilităţilor proprii (ca exemplu: emblema întreprinderii, logotipul, antetul etc.) se stabilesc de către entitate prin ordin intern.

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.11 Regimul fiscal al agenţilor economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii

29.1.11.10

Cum se stabilește obiectul impozabil potrivit prevederilor 542 din Codul fiscal utilizînd indicatorii raportului financiar?
      În conformitate cu prevederile art. 542 alin. (1) și alin. (3) din Codul fiscal, obiect al impunerii este venitul determinat conform contabilităţii financiare, obţinut în perioada fiscală de declarare cu excepția veniturilor prevăzute la art. 20 din Codul fiscal.
        Potrivit prevederilor Standardului Național de Contabilitate „Prezentarea Situaţiilor Financiare”, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 118/2013, venituri reprezintă creşteri ale beneficiilor economice înregistrate în cursul perioadei de gestiune, sub forma intrărilor de active sau majorării valorii acestora sau a diminuării datoriilor care au drept rezultat creşteri ale capitalului propriu, cu excepţia celor legate de contribuţiile proprietarilor. Veniturile includ: veniturile din activitatea operaţională şi veniturile din alte activităţi. Veniturile din activitatea operaţională constituie veniturile din vînzări şi alte venituri din activitatea operaţională. Venituri din alte activităţi sînt veniturile din operaţiuni cu active imobilizate, veniturile financiare şi veniturile excepţionale.
      De asemenea, potrivit ,,Planului general de conturi contabile”, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 119/2013, veniturile sunt reflectate la clasa a 6 de conturi contabile.
      Astfel, obiect al impunerii pentru subiecții sectorului întreprinderilor mici și mijlocii este venitul determinat conform contabilităţii financiare (clasa a 6 de venituri), obţinut în perioada fiscală de declarare, cu excepția veniturilor prevăzute la art. 20 din Codul fiscal, micșorat cu valoarea returului de marfă sau a discontului (reducerii) în perioada fiscală în care a avut loc returul de marfă (s-a acordat discontul), inclusiv în cazul în care vînzarea mărfurilor respective a avut loc în perioadele fiscale precedente (art. 542 alin. (2) din Codul fiscal).
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.11 Regimul fiscal al agenţilor economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii

29.1.11.8

Constituie oare obiect al impunerii pentru agenții economici subiecți ai sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (SIMM) veniturile sub formă de dobânzi aferente depozitelor bancare?
      În conformitate cu prevederile art. 542 alin. (1) și alin. (3) din Codul fiscal, obiect al impunerii este venitul determinat conform contabilității financiare, obținut în perioada fiscală de declarare. În obiectul impunerii nu se includ veniturile prevăzute la art. 20 din Codul fiscal.
      Ținând cont de faptul că veniturile sub formă de dobânzi aferente depozitelor bancare nu se regăsesc în art. 20 din Codul fiscal, acestea se vor include în obiectul impunerii pentru agenții economici subiecți ai sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (SIMM).
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.11 Regimul fiscal al agenţilor economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii

29.1.11.14

Se include oare în componența obiectul impunerii al regimului SIMM, venitul obținut din vînzarea unui bun în condițiile în care comercializarea lor nu constituie o activitate de bază a acestuia?
      În conformitate cu art. 542 alin. (1) din Codul fiscal, obiectul impunerii este venitul determinat conform contabilităţii financiare, obţinut în perioada fiscală de declarare, cu excepția veniturilor prevăzute la art. 20 din Codul fiscal.
      Astfel, subiecţii regimului fiscal al agenţilor economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (SIMM) achită impozitul pe venit în mărime de 4% din obiectul impunerii.
     Reieşind din cele menţionate, înstrăinarea bunurilor reprezintă obiect al impunerii cu impozitul pe venit conform regimului fiscal al agenţilor economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii.
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.7 Reţinerea impozitului la sursa de plată
  • 29.1.7.4 Reținerea finală a impozitului din veniturile obținute de către persoanele fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, de la transmiterea în posesie și/sau folosință (locațiune, arendă, uzufruct) a proprietății mobiliare și imobiliare (art. 901 alin. (3) CF)

29.1.7.4.3

Persoana fizică - cetățean, transmite în locațiune agentului economic, un bun imobil, apare oare obligația la persoana fizică să declare venitului obținut precum și de a înregistra contractul încheiat la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat?
      În conformitate cu prevederile alin. (3) art. 90¹ din Codul fiscal, persoanele specificate la art. 90 din Codul fiscal, reţin un impozit în mărime de 12% din veniturile obţinute de către persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător, de la transmiterea în posesie si/sau folosinţă (locaţiune, arenda, uzufruct, superficie) a proprietăţii mobiliare si imobiliare, cu excepţia arendei terenurilor agricole.
       Astfel, în cazul transmiterii în locațiune a unui imobil de către o persoana fizică cetăţean unui agent economic, entitatea urmează să reţină impozitul pe venit la sursa de plată în mărime de 12% din venitul achitat.
       Totodată, conform alin. (4) art. 901 din Codul fiscal, reţinerea finală a impozitului stabilit prin articolul dat scuteşte beneficiarul câştigurilor şi veniturilor specificate la alin. (3) art. 90¹ din Codul fiscal, de la includerea lor în componenţa venitului brut, precum şi de la declararea acestora.
     Respectiv, pentru persoana fizică - cetăţean, care transmite în locațiune un bun imobil unui agent economic, nu apar careva obligaţii fiscale privind achitarea impozitului pe venit, declararea, precum și înregistrarea contractul încheiat la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat.
  • 4 Accizele
  • 4.10 Declararea accizului la buget

4.10.11

  Se răsfrînge obligația de prezentare a Declarației privind achitarea accizelor (Forma ACZ09) asupra subiecților care importă, comercializează cu ridicata mărfuri supuse accizelor ce se atribuie la pozițiile tarifare 220300, 2205, 220600, 2207, 2208, 240210000, 240220, 240290000, 2403?
   Prevederile art. 1251 din Codul fiscal pe lîngă producători obligă importatorii și comercianții cu ridicata să prezinte Declarația privind suma accizelor calculate la stocul de mărfuri supuse accizelor, atribuite la pozițiile tarifare 220300, 2205, 220600, 2207, 2208, 240210000, 240220, 240290000, 2403 (Forma TBDSA 15).
   Totodată, categoria respectivă de subiecți ai impunerii cu accize nu fac parte din persoane juridice care se ocupă cu prelucrarea şi/sau fabricarea mărfurilor pasibile impunerii cu accize și reieșind din prevederile art.126 din Codul fiscal, obligația de prezentare a declarației privind achitarea accizelor nu se răsfrânge asupra subiecților impunerii – importatori, comercianți cu ridicata.
 
  • 4 Accizele
  • 4.10 Declararea accizului la buget

4.10.12

În cazul majorării cotei accizelor (pozițiile tarifare 220300, 2205, 220600, 2207, 2208, 240210000, 240220, 240290000, 2403), este obligat agentul economic care importă mărfuri supuse accizelor (de la pozițiile tarifare menționate) să declare (prin completarea și prezentarea formularului Declarației TBDSA 15) și să achite suma accizului pentru mărfurile în cauză, dacă la momentul efectuării inventarierii mărfurile respective se află în locurile de vânzare cu amănuntul ale agentului economic?
  • 4 Accizele
  • 4.10 Declararea accizului la buget

4.10.10

Urmează a fi supuse declarării conform Declarației (Forma TBDSA 15) și achitării accizelor aferente mărfurilor supuse accizelor ce se atribuie la pozițiile tarifare 220300, 2205, 220600, 2207, 2208, 240210000, 240220, 240290000, 2403, în cazul în care acestea au fost eliberate în perioada de pînă la inventariere de către importator, producător, comerciant cu ridicata altor persoane, iar ulterior mărfurile se restituie?

    În conformitate cu art.1251 alin.(4) din Codul fiscal, declararea accizului calculat la stocul de mărfuri conform alin.(2) se efectuează în termen de pînă pe data de 25 a lunii următoare celei în care urma să aibă loc inventarierea conform formularului şi în modul stabilit de Ministerul Finanţelor.
   Astfel, prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.58 din 28.04.2015 cu privire la aprobarea formularului Declarației „TBDSA15” și a Instrucțiunii privind modul de completare a acesteia” a fost stabilit atît formularul cît și modul nominalizat.          
   Prin urmare, în conformitate cu punctul 4 al Instrucțiunii cu privire la modul de completare a formularului Declarației TBDSA15 privind suma accizelor calculate la stocul de mărfuri supuse accizelor, atribuite la pozițiile tarifare 220300, 2205, 220600, 2207, 2208, 240210000, 240220, 240290000, 2403, în cazul în care mărfurile supuse accizelor de la art.1251 din Codul fiscal, au fost eliberate în perioada de pînă la inventariere de către importator, producător, comerciant cu ridicata altor persoane, iar ulterior mărfurile se restituie acestora în termen de 30 de zile începînd cu data modificării cotelor accizelor, acestea urmează a fi supuse inventarierii, calculării şi achitării accizelor aferente, conform cotelor modificate în corespundere cu procedura prevăzută de instrucţiunea menționată.
  • 4 Accizele
  • 4.10 Declararea accizului la buget

4.10.9

        Subiectul impunerii cu accize ce produce țigări și băuturi alcoolice, pe teritoriul Republicii Moldova are obligația de a prezenta Declarația privind suma accizelor calculate la stocul de mărfuri supuse accizelor, atribuite la pozițiile tarifare 220300, 2205, 220600, 2207, 2208, 240210000, 240220, 240290000, 2403 (Forma TBDSA 15)?
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.6 Scutirea de TVA
  • 28.6.4 Alte livrari scutite de TVA

28.6.4.24

Se aplică scutirea de TVA fără drept de deducere pentru activitatea editorială şi la nivel de subantreprenor, stabilită prin art. 103 alin. (1) pct. 20) din Codul fiscal?
   Potrivit prevederilor art. 103 alin. (1) pct. 20) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA fără drept de deducere producţia de carte şi publicaţiile periodice (cu excepţia celor cu caracter publicitar şi erotic) de la poziţiile tarifare 4901, 4902, 490300000, 490400000 şi 4905, producţia de carte electronică şi/sau audio şi publicaţiile periodice electronice şi/sau audio (cu excepţia celor cu caracter publicitar şi erotic), precum şi serviciile de editare, serviciile privind dreptul de autor şi drepturile conexe utilizate în acest scop, cu excepţia celor cu caracterul menţionat.      
   De asemenea, Legea cu privire la activitatea editorială nr. 939-XIV din 20.04.2000 stabileşte noţiunea de „activitate editorială”, definită ca totalitatea activităților editurii (organizatorice, de creaţie, economice) şi constă în pregătirea pentru tipar, tipărirea şi difuzarea diverselor genuri de tipărituri.
  Subiecţi ai activităţii editoriale, potrivit art. 11 alin. (1) din Legea menționată, sunt autorii, editorii, tipografii şi difuzorii producţiei editoriale.
  Prin urmare, pentru activitatea editorială, se aplică scutirea de TVA fără drept de deducere în conformitate cu art. 103 alin. (1) pct. 20) din Codul fiscal, inclusiv și în condițiile desfășurării acesteia de către contribuabil în calitate de subantreprenor.
 [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 81  din  31.03.2022, (în vigoare 15.04.2022)].
  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.57

Care este modalitatea de achitare din străinătate a impozitului pe venit, precum și a oricărui alt tip de impozit sau taxă?


Achitarea de peste hotarele țării a impozitului pe venit sau a oricărui alt tip de impozit sau taxă, se efectuează în valută străină (EUR/USD), conform următoarelor date bancare:
1. În dolari SUA:
Beneficiary: Ministry of Finance of RM – State Treasury
Account of institution: IBAN SWIFT: NBMDMD2X
Correspondent Bank of the NBM:
• FEDERAL RESERVE BANK OF NEW YORK, NEW YORK
•SWIFT BIC: FRNYUS33
• ACCOUNT NO: 021087125
Details of payment: Please indicate full beneficiary′s name, treasury account number, payment′s destination in conformity with budget classification, beneficiary′s IDNO (1006601000037).
2. În EURO:
Beneficiary: Ministry of Finance of RM– State Treasury Account of institution:
IBAN Beneficiary Bank: National Bank of Moldova
SWIFT: NBMDMD2X Correspondent Bank of the NBM:
• DE NEDERLANDSCHE BANK N.V., AMSTERDAM
• SWIFT: FLORNL2ACAC
• IBAN: NL90FLOR0600126226
Details of payment: Please indicate full beneficiary′s name, treasury account number, payment′s destination in conformity with budget classification, beneficiary′s IDNO (1006601000037).
La perfectarea documentului de plată, în rubrica „Account of institution” se va indica codul IBAN, după cum urmează:
a) generat pe pagina web a Ministerului Finanţelor www.mf.gov.md, prin selectarea codului Clasificaţiei economice, raionului în care se află contribuabilul şi codului statistic al localităţii contribuabilului conform clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale (CUATM);
b) pentru plăţile efectuate de către subiecţii impozabili prevăzuţi în art. 94 lit. d) din Codul fiscal, aferente taxei pe valoarea adăugată la mărfurile produse şi serviciile prestate pe teritoriul Republicii Moldova (cod ECO 114110), se indică codul IBAN: MD04TRGAAA11411001000000. La perfectarea documentului de plată se va indica obligatoriu în destinaţia plăţii codul fiscal/codul TVA atribuit prin intermediul SIA „e-Commerce VAT”;
c) pentru plăţile/veniturile colectate se indică codurile IBAN oferite de către autorităţile/ instituţiile bugetare.
De asemenea, achitarea impozitelor și taxelor persoanelor fizice poate fi efectuată on-line prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay (www.mpay.gov.md) sau serviciului „Achitarea on-line a impozitelor și taxelor de către persoanele fizice-cetățeni” disponibil pe portalul www.sfs.md.
[Modificări operate în temeiul Ordinului ministrului finanțelor nr. 90/2022, în vigoare din 30.09.2022]

  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.6 Calcularea impozitului pe bunurile imobiliare

5.6.14

Cum se generează avizul de plată a impozitului pe bunurile imobiliare/impozitului funciar prin intermediul serviciului ,,Vizualizarea impozitului în baza fișei imobilului”?

   Vizualizarea obligațiilor fiscale aferente impozitului pe bunurile imobiliare/impozitului funciar, inclusiv a avizelor de plată corespunzătoare poate fi realizată în Sistemul Informațional Automatizat „Cabinetul personal al contribuabilului”, accesînd link-ul: https://sfs.md/ro/cabinetul-contribuabilului/login. Serviciul este disponibil pentru persoanele fizice (cetățeni) care dețin semnătură electronică.
    Pentru accesarea serviciului urmează a fi întreprinși următorii pași:
1) autentificarea, prin intermediul serviciului guvernamental Mpass, în SIA „Cabinetul personal al contribuabilului”, plasat pe portalul www.sfs.md;

2) accesarea serviciului ,,Vizualizarea impozitului în baza fișei imobilului”;

3) accesarea listei bunurilor imobile;

4) vizualizarea informației și generarea avizului de plată pentru impozitul selectat;

5) imprimarea avizului de plată și/sau achitarea impozitului prin intermediul Mpay.

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.7 Reţinerea impozitului la sursa de plată
  • 29.1.7.7 Reținerea finală a impozitului din cîștigurile de la jocurile de noroc și din căștigurile de la companiile promoționale și/sau din lotarii (art. 901 alin. (33) CF)

29.1.7.7.12

Cum urmează a fi impozitate și declarate câștigurile persoanei juridice obținute în cadrul campaniei promoționale, desfășurată de către o altă întreprindere?

     În conformitate cu art. 5 pct. 38) din Codul fiscal, campania promoțională este modalitatea de promovare a vînzărilor prin organizarea de concursuri, jocuri, loterii anunțate public și desfășurate pe o perioadă de timp limitată, cu acordarea de cadouri, premii, câștiguri.
     Totodată, potrivit prevederilor din Legea cu privire la publicitate nr. 62 din 17 martie 2022, accesul la publicitate se realizează prin intermediul mijloacelor de informare precum: radioul, televiziunea, presa periodică, în serviciile cinematografice, video, informaționale, cu folosirea rețelelor telefonice, telegrafice, telex, publicității exterioare, amenajarea locurilor de comerț și de prestări de servicii, publicitatea pe mijloacele de transport și pe trimiterile poștale. Prin urmare, caracterul public al campaniei promoționale se va asigura pe una din sursele specificate la Legea nominalizată.
     Concomitent, potrivit art.12 pct.14) din Codul fiscal, noţiunea de câştiguri în scopul impozitării reprezintă veniturile brute obţinute de la jocurile de noroc, loterii şi de la campaniile promoţionale atât în formă monetară, cât şi nemonetară.
    De asemenea, conform art.901 alin.(33) liniuța a doua din Codul fiscal, fiecare plătitor de cîştiguri urmează să reţină şi să verse la buget un impozit în mărime de 12% din cîştigurile de la campaniile promoţionale în partea în care valoarea fiecărui cîştig depăşeşte mărimea scutirii personale stabilite la art.33 alin.(1), adică valoarea care depășește suma de 27000lei.
    Astfel, dat fiind faptul că articolul menționat nu specifică categoria contribuabilului - câștigători ai campaniilor promoționale, în calitate de beneficiari ai acestor cîștiguri pot fi atât persoane fizice cât și persoane juridice.
     În parte ce ține de declararea acestor câștiguri, potrivit art.92 alin.(2) din Codul fiscal, acestea se vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat pînă la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate plățile, de către plătitorul câștigului, prin reflectarea în Darea de seamă lunară (Forma IPC21) în tabelul nr.1 la rîndul 46, codul PUB, cît și în Informația anuală (Forma IALS21), în temeiul alin.(3) al aceluiași articol.
     Prin urmare, agentul economic-beneficiar al acestor câștiguri urmează să ajusteze venitul în cauză prin completarea Declarației persoanei juridice cu privire la impozitul pe venit (Forma VEN12), rîndul 0201 din Anexa 1D.
  • 4 Accizele
  • 4.2 Subiectul si obiectul impunerii
  • 4.2.2 Obiectele impunerii

4.2.2.3

Care este obiectul inventarierii mărfurilor supuse accizelor, prevăzute de art.1251 din Codul fiscal, pentru care survine obligația de calculare și achitare a accizei?

   Producătorii de mărfuri urmează să inventarieze mărfurile suspuse accizelor:
  • de fabricație proprie, care au fost scoase din antrepozitul fiscal și pentru care au fost calculate și achitate accizele la cota anterioară modificării și care se află în stocul subiectului în afara antrepozitului său fiscal;
  • aflate în stoc pentru care a fost calculată și/sau achitată acciza la cota în vigoare pînă la modificare.
  Pentru mărfurile aflate în antrepozitul fiscal, pentru care nu a fost calculată sau achitată acciza reieșind din cota anterioară modificării, producătorii nu au obligația inventarierii, acciza  urmând a fi calculată la cota în vigoare la momentul expedierii acestora din antrepozitul fiscal.
  Subiecții care au activitatea de comerț cu ridicata, dar efectuează și vânzări cu amănuntul a mărfurilor supuse accizelor (de la pozițiile tarifare 220300, 2205, 220600, 2207, 2208, 240210000, 240220, 240290000, 2403), efectuează inventarierea stocului de mărfuri doar la unitățile comerciale de tip C stabilite în anexa nr. 5 din Legea cu privire la comerțul interior nr.231/2010 (rândul 21-23 din anexă).
  Importatorii de mărfuri urmează să inventarieze mărfurile suspuse accizelor aflate în stoc pentru care a fost achitată acciza la cota în vigoare până la modificare (în temeiul art.1251 din Codul fiscal și a Ordinului Ministerului Finanțelor nr.58 din 28.04.2015).
  • 4 Accizele
  • 4.10 Declararea accizului la buget

4.10.13

De către cine se efectuează declararea și achitarea accizei în cazul inventarierii mărfurilor supuse accizelor, prevăzute de art.1251 din Codul fiscal?

  Declararea accizei conform formularului TBDSA15 se efectuează de subiecții care au obligația de efectuare a inventarierii și care în rezultatul inventarierii efectuate înregistează în stoc mărfuri supuse accizelor aferent cărora a fost majorată cota accizelor, în raport cu acciza calculată și/sau achitată.
  Achitarea și declararea accizei se efectuează de către subiecții, care în rezultatul inventarierii înregistrează în stoc mărfuri, pentru care a fost majorată cota accizelor, în raport cu acciza calculată și/sau achitată.
  Achitarea și declararea accizei se efectuează în termen de până la data de 25 a lunii următoare celei în care urma să aibă loc inventarierea (în temeiul art.1251 din Codul fiscal și a Ordinului Ministerului Finanțelor nr.58 din 28.04.2015).
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.7 Reţinerea impozitului la sursa de plată
  • 29.1.7.9 Reținerea finală a impozitului din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente (art.901 alin.(37)CF)

29.1.7.9.5

Care este modul de impozitare a venitului obținut de persoanele fizice  urmare a tranzacțiilor cu valorile mobiliare de stat?

      Conform art. 2 din Legea nr. 419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanțiile de stat și recreditarea de stat, scont reprezintă diferența obținută dintre prețul valorii mobiliare de stat la momentul plasării şi valoarea ei nominală, dacă prețul este mai mic decât valoarea nominală. Primă reprezintă diferența obținută dintre prețul valorii mobiliare de stat la momentul plasării şi valoarea ei nominală, dacă prețul este mai mare decât valoarea nominală.
       Potrivit art. 17 alin.(2) și alin.(3) din Legea nr.419/2006, valorile mobiliare de stat emise pe termen scurt sunt bonurile de trezorerie, emise cu scont şi răscumpărate la scadență la valoarea lor nominală. Valorile mobiliare de stat emise pe termen lung sunt obligațiunile de stat, emise cu o rată flotantă sau fixă a dobânzii. Dobânda (cupoanele) la obligațiunile de stat se achită periodic.
      Obligațiunile de stat pot fi vândute cu scont, la prețul lor nominal sau cu primă şi sunt răscumpărate la scadență la valoarea lor nominală.
      Conform art. 18 lit. e) din Codul fiscal, în venitul brut se include venitul sub formă de creșterea de capital definită la art. 40 alin. (7).
       Potrivit prevederilor art. 39 alin. (1) din Codul fiscal, active de capital reprezintă:
a) acțiunile, obligațiunile, alte titluri de proprietate în activitatea de întreprinzător;
b) proprietatea privată nefolosită în activitatea de întreprinzător;
c) terenurile;
d) opțional la procurarea sau vânzarea activelor de capital.
        În conformitate cu prevederile art. 40 alin. (1) și alin. (7) din Codul fiscal, mărimea creșterii sau pierderii de capital provenite din vânzare, schimb sau din altă formă de înstrăinare a activelor de capital este egală cu diferența dintre suma încasată (venitul obținut) şi baza valorică a acestor active.
      Suma creșterii de capital în perioada fiscală este egală cu 50% din suma excedentară a creșterii de capital recunoscute peste nivelul oricăror pierderi de capital suportate pe parcursul perioadei fiscale.
       Bază valorică a activelor de capital se confirmă documentar conform modului stabilit de Ministerul Finanțelor şi constituie valoarea activelor de capital procurate (art. 42 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal).
       Totodată, potrivit art. 18 litera g) din Codul fiscal, în venitul brut se include venitul obținut sub formă de dobândă.
      Conform art.12 din Codul fiscal, dobândă, venit sub formă de dobândă reprezintă orice venit obținut conform creanțelor de orice fel (indiferent de modul întocmirii), inclusiv veniturile de pe depunerile bănești, veniturile obținute în baza unui contract de leasing financiar.
        Urmare a modificărilor efectuate prin Legea nr. 356/2022 pentru modificarea unor acte normative, conform prevederilor art. 901 alin. (38) din Codul fiscal, persoanele specificate la art.90 rețin un impozit în mărime de 12% din veniturile sub formă de dobânzi şi/sau creștere de capital determinată conform art. 40 alin. (7) de la valorile mobiliare de stat obținute de către persoanele fizice.
       Astfel, în cazul răscumpărării valorilor mobiliare de stat, venitul obținut sub formă de scont sau prima ca diferența obținută dintre prețul valorii mobiliare de stat la momentul plasării şi valoarea ei nominală, cade sub incidența prevederilor art. 40 alin. (1) și alin. (7) din Codul fiscal.
       Totodată, veniturile obținute sub formă de dobânzi aferent valorilor mobiliare de stat, conform prevederilor art. 901 alin. (38) urmează a fi supuse impunerii la sursă de plată în mărimea de 12%.
      Conform pct. 88 din Regulamentul cu privire la plasarea, tranzacționarea și răscumpărarea valorilor mobiliare de stat în formă de înscriere în cont nr. 170/2018, răscumpărarea valorilor mobiliare de stat și/sau plata dobânzilor (cupoanelor) la OS se efectuează de către Ministerul Finanțelor la data scadenței și/sau, respectiv, a achitării dobânzilor, indicate în comunicatul de anunț al licitațiilor de plasare a valorilor mobiliare de stat, prin intermediul Depozitarului central unic (în continuare – DCU), în conformitate cu regulile acestuia.
       În conformitate cu Procedurile privind operațiunile de decontare aprobate prin Hotărârea Comitetul Executiv al DCU nr. 21/2020, operațiunile corporative aferente valorilor mobiliare de stat (plata dobânzilor (cupoanelor) și răscumpărarea acestora la scadență) sunt gestionate și decontate de Sistemul DCU. Conform prevederilor din Proceduri, decontarea mijloacelor bănești pentru operațiuni corporative se efectuează în conturile SAPI ale participanților la DCU (adică băncilor), inclusiv pentru clienții acestora. Participanții efectuează transferul mijloacelor bănești aferente operațiunilor corporative în conturile clienților aflate în administrația lor, cu respectarea detaliilor stabilite de emitenți și a prevederilor Regulilor DCU.
        Dealerii primari au obligația de a stabili prin relații contractuale drepturile și obligațiile fiecărui client, termenul și modul efectuării plăților aferente tranzacțiilor cu valorile mobiliare de stat. În acest sens, băncile care au statut de dealer primar la efectuarea plății finale în conturile clienților au obligația reținerii impozitului pe venit la sursa de plată.
  • 4 Accizele
  • 4.10 Declararea accizului la buget

4.10.14

Care este termenul de efectuare a inventarierii mărfurilor supuse accizelor, prevăzute de art.1251 din Codul fiscal?

  În conformitate cu art.1251 alin.(1) din Codul fiscal, inventarierea urmează a fi efectuată nu mai târziu de 30 de zile din data modificării cotei.

  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.7 Achitarea impozitului
  • 5.7.1 Achitarea impozitului pentru bunurile imobiliare evaluate

5.7.1.16

Cum poate fi achitat on-line de către persoane fizice (cetățeni) impozitul pe bunurile imobiliare, pentru obiectele evaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării? 

     Achitarea impozitului pe bunurile imobiliare pentru obiectele evaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării poate fi efectuată on-line, prin intermediul serviciilor:
a) ,,Impozitul pe bunurile imobiliare cu aviz de plată”, disponibil pe portalul www.mpay.gov.md;

b) ,,Impozitul pe bunuri imobiliare (fără aviz de plată)”, disponibil pe portalul www.mpay.gov.md, selectînd codul economic 113240 ,,Impozitul pe bunurile imobiliare achitat de către persoanele fizice cetățeni din valoarea estimată (de piață) a bunurilor imobiliare”;

c) ,,Achitarea on-line a impozitelor și taxelor de către persoanele fizice-cetățeni”, disponibil pe portalul www.sfs.md, selectînd codul clasificației economice 113240 ,,Impozitul pe bunurile imobiliare achitat de către persoanele fizice cetățeni din valoarea estimată (de piață) a bunurilor imobiliare”.

  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.7 Achitarea impozitului
  • 5.7.1 Achitarea impozitului pentru bunurile imobiliare evaluate

5.7.1.17

Ce acțiuni urmează să întreprindă contribuabilul, în condițiile în care a achitat impozitul pe bunurile imobiliare, eronat, la o altă clasificație economică?

    În cazul achitării eronate, la o altă clasificație economică, a impozitului pe bunurile imobiliare, contribuabilul urmează să depună o cerere privind stingerea obligației fiscale prin compensare la Serviciul Fiscal de Stat, conform modelului din anexa nr. 1 la Regulamentul privind stingerea obligației fiscale prin compensare și/sau restituirea mijloacelor bănești, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 235/2017.
      Mecanismul de stingere a obligației fiscale prin compensare se efectuează conform prevederilor Regulamentului menționat.

  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.7 Achitarea impozitului
  • 5.7.2 Achitarea impozitului pe bunurile imobiliare neevaluate

5.7.2.5

Cum poate fi achitat on-line de către persoane fizice (cetățeni) impozitul pe bunurile imobiliare, pentru obiectele neevaluate în scopul impozitării? 

    Achitarea impozitului pe bunurile imobiliare pentru obiectele neevaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării poate fi efectuată on-line, prin intermediul serviciilor: - ,,Obligații fiscale (SCITL)”, disponibil pe portalul www.mpay.gov.md – cu aviz de plată; - ,,Impozitul pe bunuri imobiliare (fără aviz de plată)”, disponibil pe portalul www.mpay.gov.md, selectînd codul clasificației economice 113220 ,,Impozitul pe bunurile imobiliare ale persoanelor fizice”; - ,,Achitarea on-line a impozitelor și taxelor de către persoanele fizice-cetățeni”, disponibil pe portalul www.sfs.md, selectînd codul clasificației economice 113220 ,,Impozitul pe bunurile imobiliare ale persoanelor fizice”.

  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.7 Achitarea impozitului
  • 5.7.3

    Achitarea impozitului funciar pentru terenurile neevaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării

5.7.3.3

Cum poate fi achitat on-line de către persoane fizice (cetățeni) impozitul funciar, pentru terenurile neevaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării?

   Achitarea impozitului funciar pentru terenurile neevaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării poate fi efectuată on-line, prin intermediul serviciului: - ,,Obligații fiscale (SCITL)”, disponibil pe portalul www.mpay.gov.md – cu aviz de plată; - ,,Achitarea on-line a impozitelor și taxelor de către persoanele fizice-cetățeni”, disponibil pe portalul www.sfs.md, selectînd codul clasificației economice 113171 ,,Impozitul funciar al persoanelor fizice - cetățeni”.

  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.9 Facilități și scutirea de impozit
  • 5.9.2 Facilități și scutirea de impozit pentru persoanele fizice și persoanele fizice, înregistrate în calitate de întreprinzător

5.9.2.6

Sunt în drept persoanele fizice-cetățeni de a beneficia de înlesniri la plata impozitului pe bunurile imobiliare în cazul deținerii statutului de pensionar pentru limită de vîrstă în condiții avantajoase?

   Potrivit prevederilor art. 283 alin. (1) lit. h) al Codului fiscal, persoanele de vîrstă pensionară sînt scutite de plata impozitului pe bunurile imobiliare.
   Conform art. 41 alin. (1) al Legii sistemului public de pensii nr. 156/1998, începînd cu 1 iulie 2019, se stabilește vîrsta standard de pensionare de 63 de ani pentru bărbați și, începînd cu 1 iulie 2028, vîrsta standard de pensionare de 63 de ani pentru femei. Atingerea acestor vîrste se realizează prin creșterea anuală a vîrstelor standard de pensionare, conform eșalonării prevăzute în tabelul nr. 2.
   De asemenea, reieșind din prevederile alin. (21) al aceluiași articol, pentru persoanele care au realizat stagiul de cotizare în condiții deosebite de muncă cel puțin 10 ani compleți, vîrsta standard de pensionare stabilită în tabelul nr. 2 se diminuează conform tabelului nr. 21.
    Astfel, în condițiile în care persoana deține statut de pensionar pentru limită de vîrstă în condiții avantajoase, confirmată prin legitimația de pensionar, aceasta este în drept de a beneficia de scutirea prevăzută la art. 283 alin. (1) lit. h) al Codului fiscal, în condiții stabilite prin alin. (2) și (21) din acest articol.

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.2 Subiecţii impunerii

6.6.2.15

Se califică oare în calitate de subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii agenții economici care colectează lapte de la persoane fizice (cetățeni), prin intermediul punctelor de colectare a laptelui?

    Activitatea agenţilor economici care colectează lapte, potrivit CAEM, se încadrează în activitatea de comerț cu ridicata și se atribuie la clasa 46.33.
    Reieșind din faptul că activitatea de comerț ce corespunde clasei 46.33 din CAEM se include în lista activităților expuse în anexa nr. 1 la Legea nr. 231/2010 cu privire la comerţul interior, agenții economici care dispun de unități de comerț cu ridicata, inclusiv de puncte de colectare a laptelui, apar în calitate de subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii.
[Temei: scrisoarea Ministerului Economiei nr. 06/2-1352 din 23.03.2021]

  • 8 Taxele rutiere
  • 8.2 Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova
  • 8.2.6 Achitarea taxei

8.2.6.11

Poate fi restituită taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova, achitată pentru perioada fiscală curentă dacă, pe parcursul perioadei fiscale, autovehiculul a fost radiat din evidență (scos din circulație)?

   Calcularea taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (în continuare – taxa), potrivit art. 341 alin. (1) din Codul fiscal, se efectuează de către subiectul impunerii de sine stătător, în funcție de obiectul și cota impunerii.
    În conformitate cu prevederile art. 340 alin. (1) din Codul fiscal, perioada fiscală este anul calendaristic. Totodată, potrivit alin. (2) al aceluiași articol, taxa se achită pentru perioada fiscală printr-o plată unică și în volum deplin, cu excepția cazului stabilit la art. 341 alin. (9) din Codul fiscal.
    Mărimea taxei nu depinde de perioada de timp aferentă utilizării autovehiculului în cursul anului calendaristic.
    Prin urmare, dacă autovehiculul a fost radiat din evidență/scos din circulație pe parcursul perioadei fiscale, suma taxei achitate pentru perioada fiscală corespunzătoare nu se restituie.

  • 11 Impozitul pe avere
  • 11.6 Calcularea impozitului pe avere

11.6.3

Cum se calculează impozitul pe avere?

    Calcularea impozitului pe avere, se realizează de către Serviciul Fiscal de Stat în temeiul art. 2876 din Codul fiscal, în baza informației recepționate de la Agenția Servicii Publice, conform situației existente la 1 noiembrie a anului de gestiune, pentru persoanele fizice, care dețin cu drept de proprietate (în cote-părţi sau în devălmăşie) bunuri imobiliare ce întrunesc cumulativ criteriile stabilite la art. 2873 alin. (1) din Codul fiscal.
    Obligația fiscală aferentă impozitului pe avere se calculează prin înmulțirea valorii estimate în scopul impozitării a obiectului impunerii cu cota impunerii în mărime de 0,8 % (art. 2873 și 2874 din Codul fiscal).

  • 11 Impozitul pe avere
  • 11.6 Calcularea impozitului pe avere

11.6.4

Cum se generează avizul de plată la impozitul pe avere prin intermediul serviciului ,,Vizualizarea impozitului în baza fișei imobilului”? 

    Vizualizarea obligațiilor fiscale aferente impozitului pe avere, inclusiv a avizelor de plată corespunzătoare poate fi realizată în Sistemul Informațional Automatizat „Cabinetul personal al contribuabilului”, accesînd link-ul: https://sfs.md/ro/cabinetul-contribuabilului/login. Serviciul este disponibil pentru persoanele fizice (cetățeni) care dețin semnătură electronică.
     Pentru accesarea serviciului urmează a fi întreprinși următorii pași:
1) autentificarea, prin intermediul serviciului guvernamental Mpass, în SIA „Cabinetul personal al contribuabilului”, plasat pe portalul www.sfs.md;

2) accesarea serviciului ,,Vizualizarea impozitului în baza fișei imobilului”;

3) accesarea listei bunurilor imobile;

4) vizualizarea informației și generarea avizului de plată pentru impozitul selectat;

5) imprimarea avizului de plată și/sau achitarea impozitului prin intermediul Mpay.

  • 11 Impozitul pe avere
  • 11.7 Achitarea impozitului pe avere

11.7.2

Cum poate fi achitat on-line impozitul pe avere? 

     Achitarea impozitului pe avere poate fi efectuată on-line, prin intermediul serviciilor:
a) ,,Impozitul pe avere”, disponibil pe portalul www.mpay.gov.md;

b) ,,Achitarea on-line a impozitelor și taxelor de către persoanele fizice-cetățeni”, disponibil pe portalul www.sfs.md, selectînd codul clasificației economice 113611 ,,Impozit pe avere încasat în bugetul de stat”.

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.58

Urmează oare a fi înregistrate terenurile agricole în calitate de  subdiviziune/obiect impozabil?

Noțiunea de subdiviziune este stabilită de art. 5 pct. 29) din Codul fiscal, potrivit căruia aceasta constituie o unitate structurală a întreprinderii, instituţiei, organizaţiei (filială, reprezentanţă, sucursală, secţie, magazin, depozit etc.), situată în afara locului ei de reşedinţă de bază, care exercită unele din atribuţiile acesteia.
Potrivit art. 7 alin. (5) din Codul fiscal, contribuabilii care au obiecte impozabile calculează şi sting prin achitare obligaţiile fiscale aferente obiectelor impozabile corespunzător locului amplasării acestora.
Totodată, conform art. 8 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, contribuabilul este obligat să prezinte informații veridice despre obiectele impunerii deținute.
Obiect impozabil reprezintă obiect al impunerii cu impozite şi taxe locale, care nu este subdiviziune, potrivit pct. 3 din Instrucțiunea privind evidența contribuabililor, aprobată prin Ordinul SFS nr. 352/2017, cu modificările ulterioare.
Astfel, terenul agricol, fiind obiect impozabil, urmează a fi declarat cu tipul „63 – Teren cu destinație agricolă”, conform Anexei nr. 14 la Ordinul SFS nr. 352/2017.

  • 36 Primele de asigurare obligatorie de asistență medicală
  • 36.1 Persoanele juridice și fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 36.1.2 Tipurile drepturilor și veniturilor la care se calculează primele de asigurare obligatorie de asistență medicală

36.1.2.2

Urmează oare a fi calculate de către angajator primele de asigurare obligatorie de asistență medicală în cazul acordării facilităților stabilite de art. 19 din Codul fiscal?

În conformitate cu prevederile art. 6 din Legea cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală nr. 1593-XV din 26.12.2002, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pentru categoriile de plătitori prevăzute la anexa nr.1 se calculează în funcţie de contribuţia procentuală la salariu şi la alte recompense, pînă la deducerea (reţinerea) impozitelor şi altor plăţi obligatorii stabilite de legislaţie.
De asemenea, potrivit prevederilor art. 3 din Legea nominalizată, noțiunea de alte recompense, constituie orice altă sumă decît salariul, plătită de angajator în folosul angajatului său, precum şi alte drepturi şi venituri plătite persoanelor fizice, cu excepţia drepturilor şi veniturilor, prevăzute la art. 20, 89, 90, 901 din Codul fiscal, la care nu se calculează prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
Astfel, facilitățile acordate de angajator constituie bază de calcul a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, cu excepția facilității stabilite la art. 19 lit. d) din Codul fiscal, care nu presupune efectuarea căreiva plăți în folosul angajatului.

  • 36 Primele de asigurare obligatorie de asistență medicală
  • 36.1 Persoanele juridice și fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 36.1.3 Tipurile drepturilor și veniturilor la care nu se calculează primele de asigurare obligatorie de asistență medicală

36.1.3.6

Urmează oare de a fi calculate primele de asigurare obligatorie de asistență medicală în cazul cînd angajatorul oferă angajatului un împrumut fără dobîndă?

În conformitate cu art. 6 din Legea nr. 1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pentru categoriile de plătitori prevăzute la anexa nr.1 se calculează în funcţie de contribuţia procentuală la salariu şi la alte recompense, pînă la deducerea (reţinerea) impozitelor şi altor plăţi obligatorii stabilite de legislaţie.
Concomitent, prin noțiunea expusă la art. 3 din Legea menționată sub noțiunea de alte recompense se subînțelege orice altă sumă decît salariul, plătită de angajator în folosul angajatului său, precum şi alte drepturi şi venituri plătite persoanelor fizice, cu excepţia drepturilor şi veniturilor, prevăzute la art. 20, 89, 90, 901 din Codul fiscal, la care nu se calculează prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
Astfel, pornind de la noțiunea nominalizată, stabilim că alte recompense reprezintă anumite plăţi (venituri) achitate de către angajator în folosul angajatului său. Însă, la acordarea de către angajator angajatului a unui împrumut fără dobîndă, astfel de plăţi nu au loc. Prin urmare, în acest caz, lipsește obligația calculării primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.13 Facilități fiscale

29.1.13.4

Care este modalitatea de includere a facilității acordate de către patron (ce constituie sursa de venit impozabilă) în venitul supus impozitării? Urmează oare acestea să fie incluse în componența veniturilor salariale ținând cont de mărimea/valoarea efectivă suportată a facilității de către angajator?

     În temeiul art. 88 alin. (1) din Codul fiscal, fiecare angajator care plăteşte lucrătorului salariu (inclusiv primele şi facilităţile acordate) este obligat să calculeze, ţinând cont de scutirile solicitate de angajat şi de deduceri, şi să reţină din aceste plăţi un impozit, determinat conform modului stabilit de Guvern. Modul de determinare a impozitului pe venit este stabilit prin Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 697/2014.
       Potrivit pct. 3 din Regulamentul menționat, obiect al impunerii pentru angajați reprezintă venitul îndreptat spre achitare în folosul acestora sub formă monetară şi/sau nemonetară.
     Concomitent, în temeiul art. 12 pct. 4) din Codul fiscal, în venitul impozabil se include venitul brut, inclusiv facilităţile acordate de angajator, obţinute de contribuabil din toate sursele într-o anumită perioadă fiscală, cu excepţia deducerilor şi scutirilor aferente acestui venit, la care are dreptul contribuabilul conform legislaţiei fiscale. Tipurile facilităților impozabile acordate de către angajator sunt stabilite la art.19 din Codul fiscal.
      Prin urmare, în temeiul celor expuse, valoarea facilității acordate de către patron urmează a fi inclusă în componența veniturilor salariale în mărime efectivă acordată.
news-events